خواب، قدرت یادگیری کودکان را تقویت میکند
نتایج تحقیقات اخیر تایید میکند که خواب یک بخش منسجم مربوط به نحوه یادگیری نوزادان از دنیای تازه اطرافشان است.
ربکا گومز، ریچارد بوتزین و لین نادل سه روانشناس دانشگاه آریزونا در آمریکا در پژوهشهای خود دریافتهاند: کودکانی که در طول ساعت روز کمی چرت میزنند به احتمال بیشتر سطح پیشرفتهای از یادگیری موسوم به «انتزاع» را نشان میدهد.
نادل، استاد دانشگاه آریزونا و دستیارانش در این بررسیها برای تعدادی از کودکان 15 ماهه در طول یک جلسه یادگیری عبارتهای ضبط شدهای را که از یک زبان مصنوعی خلق شده بودند، پخش کردند. روش این محققان شامل تکرار پخش این عبارتها بود تا جایی که کودکان با آنها آشنا میشدند. این عبارتها شامل سه واحد بودند و واحدهای اول و آخر یک ارتباط را شکل میدادند. قبل از اینکه آزمایشات آغاز شود، برخی نوزادان که این زبان مصنوعی را یاد میگرفتند، برنامه معمول چرت روزانه خود را داشتند. برخی دیگر پس از هر جلسه یادگیری اجازه نداشتند که چرت بزنند.
وقتی که نوزادان دوباره به آزمایشگاه بازگردانده شدند، دوباره عبارتهای ضبط شده برای آنها پخش شد به همراه مجموعهای از عبارتهای مختلف که در آنها همان ارتباط پیش بینی کننده بین واژههای اول و آخر وجود داشته اما جدید بود. محققان با مشاهده دقیق حالات چهره نوزادان به هنگام گوش دادن به عبارتهای قدیمی و جدید توانستند سطح توجه این کودکان را اندازه گیری کنند.
پژوهشگران دریافتند: نوزادانی که مدت طولانیتری به یک نور چشمک زن مرتبط با عبارتهای خاص خیره میشوند در واقع توجه خود را نشان میدادند و این نشان میداد که این نوزادان عبارت یا ارتباط خاصی را یاد گرفته بودند. در عین حال تفاوت در این یادگیری بین کودکانی که پس از هر جلسه آموزش خوابیده بودند با کودکانی که نخوابیده بودند، قابل توجه بود.
محققان دریافتند: نوزادانی که پس از جلسات نخوابیده بودند، هنوز فقط عبارتهایی را که در ابتدا یاد گرفته بودند تشخیص میدادند، اما آن دسته از نوزادانی که بین جلسات خوابیده بودند، میتوانستند دانش خود را از ساختار جملهای برای استنباط روابط قابل پیش بینی با عبارتهای جدید، تعمیم دهند. محققان در پایان چنین نتیجهگیری کردند که چرت زدن، یادگیری انتزاعی را تقویت میکند که عبارت از قدرت تشخیص یک الگوی عمومی موجود در اطلاعات جدید است.
MAHU Thinks About Society Health
- ۸۹/۰۱/۲۰
- ۲۱ نمایش