مجله اینترنتی رویش

رویش جوانه‌های سلامتی

مجله اینترنتی رویش

رویش جوانه‌های سلامتی

۲۴ مطلب در مهر ۱۳۸۹ ثبت شده است

جگر - mahu.ir

هنوز وقتی سخن از غذای مقوی به میان می‌آید، فکر بسیاری از مردم به سوی مواد غذایی مانند کله و پاچه، دل و قلوه، سیرابی و شیردان و از این قبیل غذاها می‌رود.

به رغم این که مردم اغلب از مضر بودن این نوع مواد غذایی برای سلامتی خود آگاه هستند، هزار و یک دلیل برای توجیه خوردن آن می‌آورند، در حالی که یک جمله بیشتر برای نخوردن آن نمی‌آورند و فقط می‌گویند: «ضرر دارد».

وقتی پای صحبت بسیاری از کسانی که به این نوع غذاها علاقه دارند می‌نشینیم یکی از اولین توجیه‌هایی که می‌آورند این است که در گذشته از این نوع غذاها زیاد مصرف می‌شده بی‌آن که بیماری تهدیدکننده‌ای گریبان شخص را بگیرد.

علی میلانی بناب، کارشناس ارشد تغذیه در این باره به جام‌جم می‌گوید: معمولا امعاء و احشاء گوسفند به دو دلیل برای مردم مقوی به شمار می‌آیند؛ اول آن که کالری بالایی دارند و دوم این‌که با توجه به کند شدن سرعت تخلیه معده پس از صرف این مواد غذایی و همچنین پروتئین موجود در آنها، احساس سیری و اشباع بودن دوام بیشتری دارد.

  • حامد عبیری

ویتامین D

معاون مرکز تحقیقات پوکی استخوان دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: کمبود ویتامین D منجر به بروز برخی بیماری‌های خودایمنی نظیر مالتیپل اسکلروزیس، آرتریت روماتوئید و بیماری‌های التهابی روده می‌شود. حمیدرضا آقایی در گفت‌و‌گو با فارس، افزود: مصرف ویتامین D باعث جذب کلسیم از روده و بازجذب مجدد آن توسط کلیه‌ها می‌شود.وی گفت: مهم‌ترین و مؤثرترین کارکرد ویتامین D حفظ کلسیم و فسفر در محدوده طبیعی است که موجب سلامت سیستم عصبی، حفظ تراکم استخوان‌ها و انقباض عضلانی است.

معاون مرکز تحقیقات پوکی استخوان دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: نقش ویتامین D در حفظ استحکام استخوان‌ها به واسطه بهبود جذب کلسیم از مواد غذایی و کاهش شکستگی در سنین پیری و به خصوص در دوران یائسگی به اثبات رسیده است.آقایی گفت: ویتامین D مورد نیاز بدن از 2 منبع تأمین مواد غذایی و تابش آفتاب تأمین می‌شود. زرده تخم‌مرغ، ماهی‌های روغن‌دار، ماهی‌های آب شور، جگر و غلات از منابع غذایی ویتامین D هستند.

وی افزود: کمبود ویتامین D منجر به بروز بیماری‌های گوناگون می‌‌‌شود.از جمله این ‌که در نوزادان و کودکان، کمبود ویتامین D منجر به بروز بیماری راشیتیسم می‌‌‌شود.

معاون مرکز تحقیقات پوکی استخوان دانشگاه علوم پزشکی تهران اضافه کرد: در بزرگسالانی که برای مدت طولانی ویتامین D به اندازه کافی مصرف نکرده باشند، امکان بروز دردهای استخوانی، استئومالاسی (نرمی استخوان) و پوکی استخوان وجود دارد.

به نظر می‌رسد کمبود ویتامین D خطر بروز بیماری سل را نیز افزایش می‌دهد.آقایی گفت: کمبود ویتامین D منجر به بروز بعضی از بیماری‌های خودایمنی نظیر مالتیپل اسکلروزیس، آرتریت روماتوئید و بیماری‌های التهابی روده می‌شود.

منبع

  • حامد عبیری

انار - mahu.ir

اکنون که فصل انار فرارسیده و میوه فروشی‌ها بااین دانه‌های یاقوتی مزین شده است، خوب است درباره خواص درمانی این میوه بهشتی بیشتر بدانیم. انار خواص آنتی‌اکسیدانی دارد. افزون بر آن این میوه زیبا و خوشرنگ منبع خوبی از انواع ویتامین‌ها از جمله ویتامین A، C وE و اسید فولیک است. این میوه پرخاصیت، برای درمان و بهبود مشکلات گوارشی، سرطان، مراقبت از دندان‌ها، التهاب مفاصل، کم‌خونی و دیابت هم مفید است.

در طب سنتی انار برای پاکسازی پوست و کاهش التهاب‌های مختلف هم مصرف می‌شده است. آب انار برای درمان گلودرد نیز موثر است.

  • حامد عبیری

شوره سر - mahu.ir

شوره سر یا سبوره، عارضه‌ای است که در آن پوسته‌های سفید یا خاکستری کوچک در یک قسمت یا تمام سر دیده‌می‌شود و به حدی در افراد شایع است که برخی متخصصان آن را امری طبیعی می‌دانند. شوره سر به طور کلی در مردان نسبت به زنان شایع‌تر است و بروز آن هنگام بلوغ بیشتر دیده می‌شود.

دکتر زهره افتخار جواهری، متخصص پوست و مو در گفت‌وگو با «جام‌جم» در این باره می‌گوید: در این عارضه موقع شانه کردن موهای سر، دانه‌های ریز سفید رنگی روی شانه شخص می‌ریزد و چنانچه به کف سر و موها نگاه کنیم، این ذرات سفید قابل مشاهده است.

به گفته وی نقاط دیگری از بدن غیر از سر با شیوع کمتری می‌توانند مبتلا به شوره شوند؛ اما به طور کلی، موهای تمیز، سالم و دارای تعادل اسیدی اگر خوب نگهداری شوند دچار مشکل شوره سر نمی‌شوند. وی می‌گوید: هرچند وجود چند تکه پوسته سفید رنگ لابه‌لای موها، امری طبیعی است اما هنگامی که میزان این پوسته‌ها زیاد شود، بایستی به عنوان یک بیماری با آن برخورد کنید.
  • حامد عبیری

قرص ضد بارداری - mahu.ir

بسیاری از زنان مدعی‌اند که مصرف قرص‌های پیشگیری از بارداری، آن‌ها را به شخص دیگری تبدیل می‌کند. ظاهرا حق با آن‌ها است چون مطالعات جدید تغییراتی را در بافت بخش پیش‌پیشانی مغز این زنان نشان می‌دهد

شاید شما هم جز خانم‌هایی باشید که از قرص‌های پیشگیری از بارداری استفاده می‌کنند، یا دست کم با خانم‌هایی که از این قرص‌ها استفاده می‌کنند در ارتباط نزدیک قرار دارید. آیا تا به حال متوجه تغییری مشهود شده‌اید؟ برخی خانم‌ها مدعی‌اند که با مصرف این نوع قرص‌ها دیگر خودشان نیستند، شما هم با آن‌ها موافقید؟

  • حامد عبیری

ارتودنسی - mahu.ir

درمان ارتودنسی نیز مانند هر درمان پزشکی دیگری در کنار محاسن و مزایای خود، دارای عوارض و اثرات جانبی خاصی است و لازم است که هر فرد داوطلب برای انجام این نوع درمان از قبل با این عوارض آشنا باشد.
  • حامد عبیری

سرخک - mahu.ir

سرخک یک بیماری مسری حاد دستگاه تنفسی است که عمدتا در کودکان بروز می کند ، ولی به طور کلی در افرادی که واکسن این بیماری را نزده باشند، نیز دیده می شود. بیماری سرخک ویروسی بوده و در اکثر نقاط دنیا بروز می‌کند اما در کشورهای پیشرفته که واکسیناسیون در سطح بالایی انجام می‌شود موارد بیماری آنقدر محدود شده که نایاب است.دکتر مردانی، متخصص بیماری‌های عفونی در گفتگو با «جام‌جم» درباره علائم این بیماری می‌گوید: در صورت دیدن سرفه، تب کم‌شدت و راش (دانه‌های جلدی) روی صورت و اندام‌ها باید به بیماری سرخک مشکوک شد. البته این راش‌ها بعدا به صورت لکه‌های قهوه‌ای در‌می‌آید.

به گفته وی این بیماری شدیدا مسری است و سرایت آن اغلب به طور مستقیم یعنی از راه تماس صورت گرفته و کمتر اتفاق می‌افتد که بیماری به طور غیرمستقیم یعنی به وسیله اسباب‌بازی بیمار به دیگر کودکان سرایت کند.

  • حامد عبیری

دیابت - mahu.ir

امروزه کمتر خانواده‌ای را می‌توان یافت که یکی از اعضای آن از بیماری دیابت رنج نبرد. این بیماری 2 نوع دارد: دیابت نوع یک (وابسته به انسولین) که در آن انسولین ساخته نمی‌شود یا مقدار آن بسیار کم است و بیمار باید انسولین تزریق کند، اما در دیابت نوع 2 (غیروابسته به انسولین) لوزالمعده توانایی تولید انسولین را دارد ولی سلول‌های بدن به انسولین موجود در خون پاسخ نمی‌دهند.

اگر شما هم درباره دیابت نوع 2 شنیده باشید و اندکی اطلاعات در مورد آن داشته باشید، به طور حتم دوست دارید که برای پیشگیری از آن کاری انجام دهید، اما آیا این بیماری قابل پیشگیری است و اگر هست چه کارهایی می‌توانیم برای پیشگیری یا به تاخیر انداختن آن انجام دهیم؟

  • حامد عبیری

لوزه - mahu.ir

جراحی برای برداشتن لوزه‌ها شایع‌ترین عمل جراحی کودکان است. لوزه‌ها قسمتی از بافت ایمنی بدن هستند. وجود لوزه‌ها از زمان تولد تا حدود 6 ماهگی ضروری است. در 6 ماهگی سیستم ایمنی بدن آنچنان گسترش یافته است که برداشتن لوزه مثل برداشتن سطل آبی از یک دریای بزرگ است. برخورد عوامل میکروبی و محرک به سلول‌های ایمنی موجود در لوزه باعث بزرگ‌شدن لوزه‌ها می‌شود و بزرگی لوزه‌های کامی (که از طریق دهان قابل رویت هستند) و لوزه سوم (که در خلف بینی واقع شده) باعث مشکلات متعددی می‌شود.
  • حامد عبیری

در سال 1895 در چنین روزی “لویی پاستور”، شیمیدان و باکتری شناس معروف فرانسوی درگذشت.   

ابداع روش پاستوریزاسیون، پایه گذاری دانش میکروب شناسی، ایمنی شناسی و کشف و ساخت واکسن، علیه بیماری هاری از اقدامات و اکتشافات این دانشمند بزرگ است. از تزریق موفقیت آمیز واکسن هاری، توسط پاستور و همکارانش، یکصد وبیست و دو سال می گذرد.

این تزریق از تزریقات چندگانه پاستور و همکارانش بود که بر روی یک پسر بچه که توسط یک سگ هار، شدیدا مجروح شده بود، انجام شد. پاستور برای نخستین بار برای معالجه این کودک از واکسن استفاده کرد. تزریق واکسن که به پایان رسید به تدریج خواب کودک به حالت طبیعی بازگشت و بهبود یافت. این پسر بچه مجروح که “ژوزف مایستر”، نام داشت، بعدها رییس انستیتو پاستور شد. 


در سال 1790 در چنین روزی “ریچارد برایت”، پزشک انگلیسی به دنیا آمد. برایت نخستین کسی بود که تظاهرات بالینی اختلال کلیوی نفریت یا بیماری برایت را شرح داد. از او با عنوان پدر علم “نفرولوژی” یاد می شود.

  • حامد عبیری