مجله اینترنتی رویش

رویش جوانه‌های سلامتی

مجله اینترنتی رویش

رویش جوانه‌های سلامتی

۱۱ مطلب در خرداد ۱۳۹۱ ثبت شده است

انزال زود رس

۳۱
خرداد


اختلالات جنسی شایع در مردان را می‌توان به سه دستة بزرگ تقسیم کرد: اختلال در میل جنسی، اختلال در نعوظ، و اختلال در انزال. خود اختلال در انزال سه نوع شایع دارد که عبارتند از: انزال زودرس، انزال دیررس و عدم انزال. انزال زودرس شایع‌ترین اختلال جنسی در مردان است. تقریبا از هر ۳ نفر مرد، یکی از آن‌ها دچار انزال زودرس می‌باشد.

انزال زودرس می‌تواند ضمن ایجاد مشکل شدید در روابط زناشوئی، تبعات اجتماعی و خانوادگی شدید نیز به همراه داشته باشد. متأسفانه کم نیستند بیمارانیکه به پیشنهاد دوستان و اطرافیان برای درمان مشکلشان از مواد مخدر استفاده می‌کنند و رفته رفته دچار اعتیاد تمام عیار می‌شوند و باز متأسفانه گاهاً مشکل انزال زودرس سبب اختلال در روابط زن و شوهر و منجر به طلاق می‌گردد. (لینک مطلب)

  • حامد عبیری

سرطان مثانه

۲۴
خرداد


یکی از سرطانهای نسبتا شایع در مردان می‌باشد. این سرطان مخصوص سنین بالا است. از هر ده نفر مرد مبتلا به سرطان مثانه، ۹ نفر آن‌ها بالای ۵۵ سال سن دارد. سن متوسط تشخیص سرطان مثانه ۷۳ سالگی است. یک دهم درصد سرطان مثانه در زیر ۲۰ سالگی و ۴/۰ درصد ما بین ۳۴-۲۰ سالگی تشخیص داده می‌شود. مردان ۳ برابر زنان مبتلا به سرطان مثانه می‌شوند. مهم‌ترین علامت سرطان مثانه ادرار خونی است. وجود خون به هرمیزان در ادرار را باید مهم تلقی کرد.(لینک مطلب)

  • حامد عبیری

پیری به تدریج بر اجزای مختلف گوش تاثیر می‌گذارد. این تغییرات شامل وارد زیر می‌باشد:


درگوش خارجی تغییرات زیر مشاهده می‌شود:
* کاهش الاستیسیته گوش
* کاهش ترشح غدد سباسه و سرومن (جرم) ساز
* کاهش چربی مجرا و خشک شدن پوست (که منجر به آسیب پذیری بیشتر آن می‌شود)

آمار‌ها نشان می‌دهد در ۳۴ درصد از سالمندان، سرومن (جرم) گوش انباشته می‌شود. انباشته شدن جرم گوش می‌تواند علل مختلفی داشته باشد. از جمله علل آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

* انسداد مجرا به واسطه عوامل فیزیکی (سمعک، قالب و...)
* استفاده مکرر از گوش پاکن‌ها
* وجود فولیکول‌های مویی ضخیم و طویل

در پرده گوش و گوش میانی تغییرات زیر قابل مشاهده است:
* پرده تمپان نازک‌تر و سفت‌تر شده و عروق آن کاهش می‌یابد
* مفاصل استخوانچه‌ها درگوش میانی تحلیل می‌رود
* عضلات متصل به استخوانچه‌ها دچار آتروفی می‌شود
* در بخش غضروفی شیپور استاش مواد کلسیمی رسوب می‌کنند

در گوش داخلی تغییرات زیر قابل مشاهده است:

* تمامی اجزای حسی، عصبی، عروقی، حفاظتی، سیناپتیک و مکانیکی گوش داخلی تحت تاثیر سالخوردگی قرار می‌گیرند
* اندام کورتی، اصلیترین بخش گوش داخلی است که دچار سالخوردگی می‌شود
* کاهش سلول‌های مویی
* کاهش سلول‌های عقده مارپیچی
* کاهش تعداد فیبر‌های عصبی

پانوشت:

متن از جناب سعید ملایری - شنوایی شناس

  • حامد عبیری

در بعضی از مطالعات دیده شده که استرس‌های روحی و روانی شغلی و خانوادگی و اجتماعی ریسک حوادث عروقی را معادل ریسک فاکتورهای ماژور قلبی افزایش می‌دهد. حتی گاهی استرس‌های حاد و شدید مثلا در مواجهه با بلایای طبیعی شانس بروز حمله حاد قلبی را افزایش می‌دهند. مسایل شغلی و اقتصادی و عصبا نیت و خصومت نیز در حوادث قلبی دخیل می‌باشند. دریک پنجم بیماران مبتلا به بیماری عروق کرونر سرپایی و یک سوم بیماران نارسایی قلبی افسردگی دیده می‌شود.


استرس با افزایش فعالیت سمپاتیک و افزایش سطح هورمون‌های استرس می‌تواند آغازگر یک حمله قلبی یا آریتمی و حتی مرگ ناگهانی در افراد مستعد یا بیماری نهفته و بدون علامت قلبی شود یا سبب بروز یا تسریع و تشدید علایم بیماری قلبی و عروقی شود.

یک استرس حاد و شدید و ناگهانی می‌تواند سبب تشدید پرفشاری خون و یک کریز فشارخون و خونریزی مغزی یا نارسایی حاد قلبی و حتی پارگی سایر عروق در چشم یا... شود.

استرس باعث اختلال در عملکرداندو تلیوم عروق و پلاکت‌ها و افزایش احتمال آریتمی قلبی و افزایش سطح فاکتورهای التهابی و انعقادی یا حتی پارگی یک پلاک آترومایی تثبیت شده عروقی و شروع یک حمله قلبی شود.

با وجود یک زمینه ژنتیکی و ریسک فاکتورهای بیماری قلبی یک استرس حاد باتغییرات همودینامیک یا اسپاسم عروق کرونر یا افزایش مقاومت عروق سیستمیک یا اختلال سیستم خودکاربدن یاایجاد التهاب سبب می‌شود یک پلاک کرونری مستعد دچار پارگی یا زخم شود و بدنباب آن انسداد عروق کرونر با سوارشدن یک لخته روی پلاک و ایجاد حمله قلبی یا آریتمی قلبی یا مرگ ناگهانی شود.

شایع‌ترین اختلال روحی و روانی بخصو ص بعد از حمله قلبی یا آگاهی از وجود بیماری قلبی افسردگی و اضطراب وترس است که می‌تواند خطر عوارض و مرگ ومیر بیماری قلبی را افزایش دهد و تاثیر پذیری داروهای قلبی و اقدامات درمانی را کاهش دارد که معمولا با آگاهی بخشی کامل به بیمار و مشاوره روان‌شناسی و روانپزشکی می‌توان کمک زیادی به این بیماران کرد.

پانوشت:

متن از جناب دکتر مهراد فخرالدینی - متخصص قلب و عروق

  • حامد عبیری


در این قسمت جهت آشنایی بیشتر با وضعیت پیرگوشی، به برخی از آمار‌ها و واقعیت‌های موجود اشاره گذرا می‌شود. این آمار‌ها عمدتا مربوط به ایالات متحده آمریکا می‌باشد. در قسمت‌های بعد، به آمارهای موجود در کشور ایران نیز پرداخته می‌شود.


مروری بر برخی آمار‌ها و واقعیت‌ها در مورد کم شنوایی در سالمندان

 در ایالات متحده، طی قرن بیستم، تعداد افراد کمتر از ۶۵ سال ۳ برابر شده، اما جمعیت بالای ۶۵ سال، ۱۱ برابر شده است!

 بیشترین میزان رشد جمعیت در سالمندان بالای ۸۵ سال است. 

 در سال ۱۹۹۴، از هر ۸ آمریکایی، ۱ نفر سالمند بوده که طبق تخمین‌های صورت گرفته، در سال ۲۰۵۰ این آمار به ۱. ۵ می‌رسد.(لینک مطلب)

  • حامد عبیری

مشکل برداشت موی زاید در بشر به ویژه جنس مونث بسیار جدی و شایع است.


مثال:
بسیاری از خانم‌ها با مشکل موهای زیر پوستی ناحیه ساق پا مواجه هستند که این مشکلات، دو راه حل دارند؛ یکی اینکه به مو‌ها دست نزنند و مانند آقایان موهای ساق پای بلندی داشته باشند که این را بانوان نمی‌پسندند و راه حل دوم زدودن مو‌ها با لیزر است.

با استفاده از دستگاهای اپی لیدی و کنده شدن مو‌ها، به هر طریق برخی از ریشه درمی آیند و برخی از ساقه شکسته می‌شوند، بنابراین هنگام رشد مجدد، برخی از ساقه‌ها به سادگی از سوراخ موجود در پوست بیرون نمی‌آیند و با انحراف از مسیر، باعث واکنش و التهاب پوستی می‌شوند.

علت به وجود آمدن لکه‌های قهوه‌ای رنگ در اثر استفاده از دستگاه‌های اپی لیدی نیز ایجاد التهاب است. به عبارت ساده‌تر، این ناشی از تحریک پوست به وسیله ساقه موهایی است که از پوست بیرون می‌آیند.

با استفاده از کرم‌ها یا لوسیون‌های لایه بردار AHA و کرم‌های ضد لک HQ می‌توان وضعیت این لکه‌ها را بهتر کرد. سوختگی پوست هنگام استفاده از موم داغ یکی دیگر از شایع‌ترین عوارض استفاده از موم در آرایشگاه‌ها و انتقال بیماری‌های ویروسی مانند زگیل از فردی به فرد دیگر است.

این باور عامه که استفاده از تیغ باعث ضخیم و زیاد و تیره شدن مو‌ها می‌شود، درست نیست. تیغ زدن فقط مو‌ها را به فاز فعال می‌برد، حتی کسی که قصد زدودن موهای خود را با لیزر دارد، باید مو‌هایش را با تیغ اصلاح کند تا لیزر درمانی حداکثر پاسخ را داشته باشد.

محصولاتی که تحت نام موبر دایمی گفته می‌شوند فریب و کذب محض هستند هیچ موبری دایمی و موضعی ساخته نشده و حتی برخی دارو‌ها که ادعای حذف مو‌ها را دارند فقط موقتی بوده اغلب بسیار گران بوده و تازه چندان بی‌خطر هم نیستند. من اصلاح با تیغ را منطقی‌ترین و نیز دائمی‌ترین روش را، لیزر درمانی می‌دانم. امروزه از لیزر برای خلاص شدن دائمی موهای حتی ناحیه تناسلی و زیر بغل بهره می‌گیرند.

مصرف میوه‌های تازه به خصوص میوه‌های حاوی ویتامینC مانند آناناس یا مصرف روی و استفاده از داروهای موضعی ترمیم کننده زخم می‌توان خیلی راحت و زود‌تر از حد انتظار از شر جای زخم‌ها ی ناشی از موبری یا بند انداختن و... خلاص شد. حتی لیزرهای کم توان نیز در این مورد موثر هستند. در هر حال فریب تبلیغات و کلمه موبر دایمی را نخورید.

پانوشت:

متن از خانم دکتر گیتا فقیهی - متخصص پوست و مو

  • حامد عبیری

پیر گوشی - mahu.ir

پیری امری اجتناب ناپذیر است. Harold Schuknecht در کتاب «آسیب‌شناسی گوش» خود می‌نویسد «پیری از زمان لقاح آغاز می‌شود و تا زمان مرگ ادامه می‌یابد». مطالعات مختلف نشان داده است که پیرگوشی در افراد ۶۰ سال و بالا‌تر اختلال شایعی است، به طوری که کم شنوایی، شایع‌ترین اختلال گوش، حلق و بینی در جمعیت سالمندان گزارش شده است.

 «پیرگوشی» (presbycusis) از دو واژه یونانی «presbus» به معنای «انسان پیر» و acusis «» به معنای «شنیدن» تشکیل شده است، و نوعی پیر شدن طبیعی است که با افزایش عمر دستگاه شنوایی اتفاق می‌افتد. پیرگوشی شایع‌ترین نوع نقص شنوایی در انسان، و رایج‌ترین علت کم شنوایی حسی ـ عصبی در ایالات متحده است. همچنین، پیرگوشی سومین مشکل پزشکی عمده در سالمندان آمریکا پس از فشارخون و آرتریت می‌باشد. تخمین زده می‌شود که ۴۰ ـ ۲۵ درصد جمعیت ۶۵ سال و بالا‌تر، ۶۶ ـ ۴۰ درصد افراد بالا‌تر از ۷۵ سال، و بیش از ۹۰ ـ ۸۰ درصد افراد بالای ۸۵ سال دچار کم شنوایی می‌باشند.

عوامل موثر
در ایجاد پیرگوشی، عوامل مختلف از جمله عوامل ژنتیکی، و قرار گرفتن در محیط‌های پر سر و صدا به دلایل حرفه‌ای یا تفریحی نقش دارند. به عبارت دیگر، عوامل درونی و بیرونی مختلف و تعامل آن‌ها با یکدیگر بر میزان و سرعت پیشرفت پیرگوشی تاثیر دارند. از سوی دیگر، تغییرات ناشی از پیری در سایر دستگاه‌های بدن نیز می‌تواند بر عملکرد دستگاه شنوایی تاثیر گذارد که از جمله این عوامل می‌توان به نقص در دستگاه ایمنی، مشکلات قلبی ـ عروقی، یا تولید آنتی بادی بر علیه پروتئین‌های بدن اشاره نمود.

علایم پیرگوشی
کم شنوایی تدریجی ناشی از سن با بروز مشکلات در توانایی درک گفتار همراه است. پیرگوشی در ابتدا با افت شنوایی در فرکانس‌های بالا تظاهر می‌یابد و توانایی ارتباطی را به ویژه در شرایط شنوایی دشوار مانند اماکن شلوغ و محیط‌های دارای بازآوایی، تحت تاثیر قرار می‌دهد. با پیشرفت کم شنوایی در محدوده فرکانس‌های ۲ تا ۴ کیلو هرتز، آستانه دریافت واژه‌ها افزایش می‌یابد، به نحویکه فرد سالمند معمولا اظهار می‌دارد که صدا‌ها را می‌شنود، اما گفتار دیگران برایش نامفهوم است. بنابراین، کم شنوایی به نوبه خود بر کیفیت زندگی تاثیر گذاشته و در اکثر افراد، پیامدهای روحی ـ روانی، جسمی و اجتماعی را به دنبال دارد که به تدریج با پیشرفت کم شنوایی، بد‌تر می‌گردد.

آمار پیرگوشی
بر اساس آمار، شیوع کم شنوایی قابل توجه در افراد بالای ۶۵ سال ۴۰ تا ۴۵ درصد و در افراد بالای ۷۰ سال حدود ۸۳ درصد است. با این حال، علیرغم شیوع بالای کم شنوایی قابل توجه در این جمعیت، تنها ۲۰ درصد سالمندان نیازمند سمعک، از این وسیله استفاده می‌کنند. در بین افراد دارای سمعک نیز در حدود ۳۰ درصد آن‌ها از عملکرد این وسیله ناراضیند، و تقریبا ۱۶ افراد هرگز از آن استفاده نمی‌کنند. از سوی دیگر، وزوز و سرگیجه / گیجی از علایم شایع همراه بسیاری از کم شنوایی‌های حسی ـ عصبی از جمله پیرگوشی می‌باشند که ارزیابی و پی گیری مراحل درمانی آن‌ها در سالمندان حایز اهمیت است.

پانوشت:

متن از جناب سعید ملایری - شنوایی شناس

  • حامد عبیری

کوچکی سایز سینه - mahu.ir

سویا، کنجد، رازیانه، هویج، شیرین بیان، جو، سیب زمینى یام، پنج انگشت، فلفل برى که به صورت قطره هاى روزانه ویتاگنوس و... موجب تحریک و ترشح هورمون استروژن در زنان مى شوند.

ویتامینE یک تنظیم کننده هورمونى است که موجب افزایش ترشح هورمون هاى تخمدان‌ها مى شود و سطح استروژن خون را ثابت نگه مى دارد.

منابع خوب برم و فیتواستروژن در میوه‌ها و سبزی‌ها شامل موارد زیر است:
انواع آلو، توت فرنگی، سیب، گوجه فرنگی، گلابی، انگور، گریپ فروت، پرتقال، تمشک و سبزی‌هایی مثل مارچوبه، چغندر، فلفل دلمه، ساقه کلم بروکلی، کلم، گل کلم، هویج، کاهو، پیاز، سویا، سیب زمینی، شلغم و جو.

تخمه آفتابگردان، کنجد و موادی از این قبیل حاوی فیتو استروژن هستند و میزان این ماده در آن‌ها چندین برابر بیش از سایر مواد گیاهی است

همچنین می‌توان از عرق رازیانه یا عرق شوید و عرق گل همیشه بهار که حاوی هورمون زنانه هستند مصرف کرد این عرقیات باعث تنظیم قاعدگی هم می‌شود. البته در صورتی که علل فوق یعنی لاغری و بی‌نظمی قاعدگی و... نباشد از این عرقیات می‌توان استفاده کرد.

عرقیات مذکور را نباید همزمان با داروهای شیمیایی استفاده کرد و عرق رازیانه را هم بهتر است یک هفته در میان استفاده کرد! چون عرق رازیانه بخاطر داشتن هورمون استروژن موجب چاقی و افزایش وزن هم می‌شود. همچنین گفته شده زیاده روی در مصرف رازیانه ممکن است معده را سست کند و باعث تشنج هم بشود. برای بزرگ کردن سینه‌ها فقط از رازیانه استفاده نکنید می‌توانید بجای رازیانه از منابع دیگر استروژن مثل شوید-سویا-کنجد-تخمه افتابگردان و.... استفاده کنید

ماساژ سینه‌ها زیر دوش حمام و استفاده از سوتینهای نرم و اسفنجی موثر است ضمنا خواب و استراحت کافی باید داشته باشید. بالاخره در موارد شدید و مقاوم می‌توان از مشاوره جراحان پلاستیک و نصب پروتز یا ترانسفر چربی و پی ار پی سود جست.

پانوشت:

متن از خانم دکتر گیتا فقیهی - متخصص پوست و مو

  • حامد عبیری

دندان نوجوانان - mahu.ir

چرا دندان‌های سالم و لبخند زیبا مهم هستند؟
داشتن دندان‌های سالم و زیبا باعث داشتن لبخند زیبا می‌شوند و این لبخند زیبا در ایجاد رابطه و تأثیر گذاری در روابط اجتماعی بسیار مؤثر است.

دندان‌های سالم و لبخند زیبا، اعتماد به نفس را در افراد بالا می‌برد. تصور کنید علیرغم داشتن ظاهری آراسته لباس‌های تمیز، مناسب و شیک به محض اینکه لبخند می‌زنید و یا شروع به صحبت کردن می‌کنید، با داشتن دندان‌های پوسیده بد رنگ و نامرتب و یا دهانی بد بو، چه تأثیر بدی بر مخاطب خود خواهید گذاشت. (لینک مطلب)

  • حامد عبیری

ناخن مصنوعی - mahu.ir

افزایش طول ناخن‌ها ممکن است به وسیله ناخن‌های پلاستیکی که کل ناخن یا انتهای ناخن را می‌پوشاند انجام شود. ناخن‌های مصنوعی با چسب‌هایی چسبانده می‌شوند که حاوی Methacrylate هستند که یک ماده حساسیت زا می‌باشد.

چسب‌های بدون Methacrylate ممکن است باعث شکاف و ترک ناخن شوند. در اثر استفاده از این ناخن‌ها انیکولایزیس که در واقع کندگى لبه آزاد ناخن از بستر است ایجاد مى شود، ناصافى، تغییر ناخن، خط خط شدن آن، شکنندگى و خرد شدن ناخن نیز در اثر استفاده از ناخن هاى مصنوعى به وجود مى آید؛ حتى بعضى از مواقع ناخن به طور کامل از بین مى رود و تغییراتى در رنگ ناخن‌ها به وجود مى آید.

التهاب حاشیه ناخن، و بروز عفونت هاى میکروبی یا قارچى نیز از دیگر عوارض آن است. براى چسباندن ناخن از حلال هاى مختلفى استفاده مى شود بنابراین به دلیل حل شدن لایه محافظ ناخن در ناخن مصنوعى، ناخن‌ها استحکام خود را از دست مى دهند و حالت نرمى شکل پیدا مى کنند و آسیب پذیر‌تر مى شوند و میکروب‌ها وخصوصاً عفونت هاى قارچى به راحتى وارد لایه زیرین ناخن می‌شوند.

از عوارض چسب هاى مخصوص ناخن مصنوعی بروز عوارضى همچون انواع آلرژى هاى پوستى است که با عوارض قرمزى، التهاب، پوسته ریزى و خارش ظاهر مى شوند؛ بهترین روش براى جدا کردن ناخن هاى مصنوعى، استفاده از آب ولرم است که در این حالت ناخن‌ها خود به خود جدا مى شوند؛ زنان مى توانند براى بهبودى عوارض ِ چسب ناخن، از کرم هاى مرطوب کننده مانند «اوسرین» استفاده نمایند.

پانوشت:

متن از جناب دکتر محمد علی نیلفروش زاده - متخصص پوست و مو

  • حامد عبیری