مجله اینترنتی رویش

رویش جوانه‌های سلامتی

مجله اینترنتی رویش

رویش جوانه‌های سلامتی

۱۷ مطلب در خرداد ۱۳۹۰ ثبت شده است

کرم آسکاریس

۳۰
خرداد

چرخه آسکاریس - mahu.ir

آسکاریس یکی از کرم‌های روده‌ای است که به صورت انگل در روده انسان زندگی می‌کند. این کرم که طول آن گاه به بیش از 40 سانتی‌متر می‌رسد، در مناطقی شایع است که دفع مدفوع، بهداشتی نیست یا از کود انسانی برای تقویت خاک استفاده می‌شود. در سال‌هایی نه‌چندان دور که در بسیاری از نقاط ایران مردم از توالت بهداشتی استفاده نمی‌کردند این بیماری شیوع زیادی داشت. اکنون در کشورهایی با سطح بهداشتی پایین شایع است.

آسکاریس بالغ در روده تخمگذاری می‌کند و تخم‌هایش از طریق مدفوع دفع می‌شود. اکنون اگر مدفوع به هر طریقی، سبزیجات یا سایر خوراکی‌ها را آلوده کند، تخم‌های آسکاریس توسط افراد دیگر خورده می‌شود و در آنها ایجاد بیماری می‌کند. به این ترتیب مشخص است که آسکاریس بر خلاف بسیاری از بیماری‌های انگلی دیگر، مستقیم از انسان به انسان منتقل می‌شود و نیاز به جاندار واسط ندارد.

پس از ورود تخم آسکاریس به دستگاه گوارش، تخم جوانه زده و لارو کوچکی از آن خارج می‌شود. این لارو دیواره روده را سوراخ کرده و وارد گردش خون می‌شود و از آن به ریه‌ها رسیده و وارد فضای آلوئولی می‌شود؛ به این ترتیب لارو قسمتی از زندگی را در ریه‌ها سپری می‌کند، سپس از آلوئول‌ها به مجاری ریوی می‌رود و از آنجا مجددا بلعیده شده و در روده به کرم بالغ تبدیل می‌شود. آسکاریس در مجموع 2 فرم علائم ایجاد می‌کند. یک فرم علائم گوارشی که به خاطر حضور کرم بالغ در روده ایجاد می‌شود. علائم گوارشی در بالغین که تعداد کرم کمی ‌دارند خیلی ناچیز است و فرد متوجه نمی‌شود؛ ولی وجود کرم در بچه‌ها معمولا با شکم درد همراه است. گاهی هم کرم آسکاریس وارد مجاری صفراوی می‌شود و می‌تواند بیماری‌ای شبیه سنگ کیسه صفرا ایجاد کند. فرم دوم علائم بیماری مربوط به ریه‌هاست. به خاطر این که قسمتی از زندگی آسکاریس در ریه‌هاست. در این دوره بیمار دچار سرفه و گاهی تنگی نفس می‌شود.

اگر مشکوک به آسکاریس شویم، می‌توانیم با آزمایش مدفوع و دیدن تخم‌های آسکاریس که شکل خاصی دارند بیماری را تشخیص دهیم. گاهی نیز خود کرم آسکاریس در مدفوع دفع می‌شود که به خاطر رنگ خاکستری کمرنگ و اندازه بسیار بزرگ آن مشخص است.

نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است، از آنجا که اکنون در بیشتر نقاط ایران مدفوع به صورت بهداشتی دفع می‌شود و در محیط رها نمی‌شود، بیماری‌هایی مثل آسکاریس بسیار کم شده‌اند و اگر فردی آلوده شود پزشکان کمتر به این بیماری فکر می‌کنند. از طرفی گاه در برخی نقاط که محصولات کشاورزی بخصوص سبزیجات تهیه می‌شوند، ممکن است آلودگی با مدفوع به طور ناخواسته ایجاد شود و ایجاد بیماری آسکاریس کند.

درمان آسکاریس چندان سخت نیست. خوردن 5 قرص مبندازول یکجا یا قرص آلبندازول می‌تواند بیمار را کاملا درمان کند.


عضویت در خبرنامه سایت - mahu.ir

  • حامد عبیری

سرطان رحم - mahu.ir

سرطان رحم شایع‌ترین سرطان دستگاه تناسلی در زنان و پس از سرطان‌های پستان و روده شایع‌ترین سرطان در بین زنان است، اما به عنوان علت مرگ در هشتمین رده از بین کل سرطان‌ها قرار می‌گیرد و این به آن معنی است که اغلب سرطان‌های رحم زود تشخیص داده می‌شوند و با درمان مناسب می‌توان مانع از مرگ بیمار شد.

این بیماری در 2 تا 3 درصد خانم‌ها و معمولا در سنین 50 تا 70 سال اتفاق می‌افتد، اما می‌تواند در هر سنی اتفاق بیفتد. مثل هر بیماری دیگر عواملی می‌تواند زمینه‌ساز این بیماری باشد یا احتمال آن را بیشتر کند؛ مثلا سرطان رحم در کسانی که هرگز باردار نشده‌اند بیشتر اتفاق می‌افتد، همچنین کسانی که نازایی داشته یا عادت ماهانه‌های نامنظمی داشته‌اند، بیشتر دچار این بیماری می‌شوند.

در افراد چاق، کسانی که دیرتر از حد نرمال یائسه می‌شوند و کسانی که بیماری‌هایی مثل دیابت(مرض قند)، فشار خون یا کم‌کاری تیروئید دارند، این بیماری بیشتر دیده می‌شود. همین‌طور این سرطان در کسانی که یک نوع خاص سرطان روده‌ای ارثی را دارند بیشتر اتفاق می‌افتد. مصرف تاموکسی فن (داروی مخصوصی که به افرادی که دچار سرطان پستان هستند داده می‌شود) و استروژن(داروی هورمونی جهت تنظیم عادت ماهانه و مصارف دیگر) نیز احتمال سرطان رحم را افزایش می‌دهد.

از آنجا که بیماری سرطان رحم اغلب با علائمی همراه است معمولا زود تشخیص داده می‌شود. این علائم شامل خونریزی‌های نامنظم در سنین قبل از یائسگی و لکه‌بینی بعد از یائسگی است. باید دانست بروز خونریزی در سنین بعد از یائسگی حتی در مقادیر کم، اهمیت زیادی داشته و نیاز به بررسی دارد. از علائم دیگر داشتن ترشح و خروج ترشحات به صورت مداوم از واژن است. گاهی بزرگ شدن رحم و درد لگن تنها علامت این بیماری است. همین طور ادامه عادت ماهانه منظم پس از سن عادی یائسگی (51 سالگی) هم می‌تواند علامت این بیماری باشد.در صورت مشاهده علائم فوق به خصوص خونریزی در خانم‌های یائسه یا خونریزی نامنظم در خانم‌های بالای 40 سال، باید اقدام به نمونه‌برداری از رحم (کورتاژ تشخیصی رحم) کرد، زیرا انجام پاپ اسمیر یا سونوگرافی برای تشخیص قطعی این بیماری کافی نیستند. هر چند در شرایط خاصی می‌توان از سونوگرافی خاص (سونوگرافی واژینال) در کنار بیوپسی (نمونه‌برداری) رحم جهت تست بیماریابی (قبل از بروز علائم) استفاده کرد.

گاه در کسانی که خونریزی نامنظم دارند در بیوپسی رحم تغییراتی به صورت رشد غیرعادی رحم دیده می‌شود که در تحقیقات دیده شده درصد بالایی از این افراد در نهایت دچار سرطان رحم می‌شوند. در این افراد در صورتی که تمایل به باروری نداشته باشند. بهترین کار جراحی و برداشتن رحم است.


عضویت در خبرنامه سایت - mahu.ir

  • حامد عبیری

www.mahu.ir

  • حامد عبیری

پشه مالاریا - mahu.ir

مالاریا عامل بسیار شایع تب در کشورهای گرمسیری است. شروع بیماری با خستگی، ضعف و سردرد، درد بدن و تب است که دقیقا شبیه بیماری‌های ویروسی معمولی مثل سرماخوردگی است.

تب‌های شدید و دوره‌ای که در برخی موارد به بالای 40 درجه می‌رسد، قبل از شروع درمان در بیماران وجود دارند به طوری که بیمار هر سه روز یک بار دچار تب شدید و لرز می‌شود که چند ساعت ادامه دارد و سپس بهبودی پیدا می‌کند. این افزایش درجه حرارت در واقع یک مکانیسم دفاعی برای از بین بردن انگل مالاریاست، زیرا در دمای زیاد انگل‌ها کشته می‌شوند. مکانیسم دفاعی دیگر بدن فعال شدن طحال در به دام انداختن گلبول‌های سرخ آلوده است، به این ترتیب در بیماری مالاریا طحال بزرگ شده و با از بین رفتن گلبول‌های سرخ آلوده بیمار دچار کم‌خونی می‌شود.

نکته جالبی در مالاریا وجود دارد و آن این که در کشورهای آفریقایی برخی بیماری‌های خونی مثل کم‌خونی داسی‌شکل (که در آن گلبول‌های سرخ به شکل داسی هستند) و تالاسمی‌ها شایع‌تر هستند. علت این است که این نوع کم‌خونی باعث مقاومت در مقابل نوع کشنده مالاریا می‌شود و بنابراین در بستر زمان افرادی که این انواع کم‌خونی را داشته‌اند بیشتر زنده مانده و زندگی کرده‌اند.

مشکل مهمی که در بیماران دچار نوع بدخیم مالاریا (فالسی پاروم) ایجاد می‌شود، این است که گلبول‌های سرخ آلوده زائده‌ای پیدا می‌کنند که باعث چسبیدن آنها به جدار رگ‌ها و به یکدیگر می‌شود و این موضوع باعث بند آمدن خون در رگ‌ها می‌شود.

بسته شدن رگ‌های مغزی در مالاریا که باعث خواب‌آلودگی و کما می‌شود، عارضه مهم و اصلی مالاریای فالسی پاروم است. از عوارض دیگر مالاریا افت قند خون است که بخصوص در بچه‌ها و خانم‌های باردار ایجاد عارضه و مرگ می‌کند. بخصوص این که در حال حاضر داروی «کینین» که در درمان مالاریای مقاوم استفاده می‌شود، نیز خود باعث افت قند می‌شود. انگل مالاریا علاوه بر انسداد رگ‌های مغزی باعث بسته شدن رگ‌های جفت در خانم‌های باردار می‌شود و منجر به کوچک ماندن جنین و زیاد شدن مرگ دوران جنینی و نوزادی می‌شود.

تشخیص بیماری مالاریا با دیدن انگل در لام خون محیطی است. لام خون به معنی پخش کردن یک قطره خون روی یک شیشه مستطیلی شکل است که بعد از رنگ‌آمیزی آن را زیر میکروسکوپ بررسی می‌کنیم. وقتی براساس علائم خیلی به بیماری مشکوک باشیم حتی اگر یک بار لام خون منفی بود، باید در روزهای بعد آن را تکرار کنیم.

درمان بیماری مالاریا در انواع خوش خیم با داروهایی مثل «کلروکین» طی یک دوره چند روزه انجام می‌شود. متاسفانه در حال حاضر انواع بدخیم مالاریا به بسیاری از داروها مقاوم هستند؛ البته داروهایی مثل «آرتزونات» و «مفلوکین» برای درمان این دسته از بیماران به بازار آمده است.


عضویت در خبرنامه سایت - mahu.ir

  • حامد عبیری

سرطان دهانه رحم - mahu.ir

سرطان دهانه رحم یا سرطان سرویکس از شایع‌ترین سرطان‌های زنان و در واقع سومین سرطان شایع در زنان است که منجر به مرگ می‌شود. سرطان پستان و سرطان روده‌ها به ترتیب اولین و دومین سرطان شایع در زنان هستند. این بیماری در هر سنی می‌تواند بروز کند، اما در دو رده سنی 35 تا 39 و 65 تا 69 سال شایع‌تر است.

عواملی که می‌توانند زمینه‌ساز سرطان دهانه رحم شوند، بسیار متعدد است که مهم‌ترین آنها ازدواج در سنین پایین (کمتر از 16 سال)، ازدواج‌های متعدد، سیگار کشیدن، حاملگی‌های متعدد و وضعیت اقتصادی و اجتماعی پایین است. از علل بسیار مهم دیگر عفونت‌های مکرر واژن (عفونت‌های دستگاه تناسلی زنان) است. از ویروس‌های بسیار مهمی که در 99 درصد سرطان‌های دهانه رحم ملاحظه شده، ویروس عامل پاپیلوما ویروس یا همان زگیل ناحیه تناسلی است و در صورت مشاهده زگیل تناسلی در هر خانم نیاز به انجام پاپ اسمیر و نمونه‌برداری از دهانه رحم و انجام بررسی کولپوسکوپی است. زگیل ناحیه تناسلی درمان قطعی ندارد، ولی واکسن‌هایی برای جلوگیری از ابتلا به آن کشف شده و استفاده می‌شود.

پاپ اسمیر همان تست دهانه رحم است که در هفته‌های قبل شرح داده شد و روشی ساده و بدون درد است که در تمام خانم‌هایی که ازدواج کرده‌اند، سالی یک بار باید انجام شود تا در صورت شک به شروع سرطان رحم، اقدامات لازم در این زمینه انجام شود. از زمان کشف این آزمایش، سرطان دهانه رحم خیلی زودتر تشخیص داده شده و درمان‌های مناسب سریع‌تر انجام می‌شود و به این ترتیب از مرگ‌ومیر زنان بیشتری جلوگیری می‌شود، زیرا خصوصیت سرطان سرویکس، رشد کند آن است و این باعث می‌شود با استفاده از روش پاپ اسمیر زودتر از آن که بیماری به مراحل پیشرفته و غیرقابل کنترل برسد، شناسایی و درمان شود.

نمونه‌برداری از دهانه رحم یا بیوپسی، برداشتن قسمت‌های مشکوکی از دهانه رحم با وسایل خاص است تا در آزمایشگاه پاتولوژی با مشاهده آن در مورد وجود یا عدم وجود سرطان سرویکس نظر دهند. کولپوسکوپی یک روش بررسی و معاینه دهانه رحم با نوعی میکروسکوپ خاص است و در این روش ضمن ملاحظه دهانه رحم با این وسیله از نقاط خاصی که مشکوک به نظر می‌رسند، نمونه‌برداری می‌شود و علاوه بر آن با مواد شیمیایی به رنگ آمیزی دهانه رحم پرداخته و باز هم از نواحی‌ای که رنگ غیرطبیعی دارند، نمونه تهیه می‌شود و به این ترتیب امکان تشخیص دقیق‌تری فراهم می‌شود. شایع ترین علامت سرطان دهانه رحم، خونریزی نامنظم به صورت لکه بینی به دنبال نزدیکی یا عادت ماهانه‌های نامنظم یا خونریزی و لکه بینی پس از یائسگی است، اما در برخی موارد اختلال در دفع ادرار، ترشحات بد بوی واژن و کاهش وزن هم مشاهده می‌شود.


عضویت در خبرنامه سایت - mahu.ir

  • حامد عبیری

بارداری در سن بالا - mahu.ir

در سال‌های اخیر سن بارداری روبه افزایش است و این افزایش دلایل مختلفی دارد. ممکن است برخی دیر ازدواج کرده باشند و بعضی‌ها برای ادامه تحصیل یا رسیدن به موقعیت اقتصادی مناسب آن را به تاخیر انداخته باشند والبته کم نیستند افرادی که به علت نازایی تا به حال موفق به بارداری نشده‌اند. این در حالی است که یکی از دلایل مهم نازایی به تاخیر انداختن بچه‌دار شدن است.

پیامد این مساله علاوه برافزایش معضلات اجتماعی ناشی ازآن، مشکلاتی را برای خود شخص در پی خواهد داشت. مشکلاتی که شاید زندگی مشترک وی را تحت تاثیر قرار دهد. یکی از این مشکلات می‌تواند عدم باروری برای همیشه یا صرف هزینه‌های سنگین برای رسیدن به نتیجه باشد. تولد فرزند معلول نیز یکی دیگر از معضلات مادر شدن در سن بالاست.

اما جای خوشبختی است که بگوییم با پیشرفت‌های پزشکی که در سال‌های اخیر صورت گرفته بارداری در سنین بالای 35 سال خیلی بی‌خطرتر از گذشته شده ولی با همه اینها پزشکان همچنان از بارداری در این سنین به بارداری پر خطر یاد می‌کنند.

متخصصان زنان معتقدند بهترین سن برای بچه‌دار شدن بین 25 تا 35 سال است چرا که آمار‌ها نشان می‌دهد عوارض حاملگی در این سنین به کمترین میزان خود می‌رسد. در حالی که حاملگی در سنین بالای 35 سال دارای عوارض بسیاری است که می‌تواند هم برای مادر و هم برای جنین مخاطراتی را به همراه داشته باشد.

  • حامد عبیری

تومور چشم - mahu.ir

وجود تومور در هر بخش از بدن ناراحت‌کننده و دردسرساز است. اما آیا می‌دانید، چشم‌ها هم می‌تواند محلی برای بروز تومور باشد؛ توموری که اگر دیر به فکرش بیفتیم، جان و بینایی بیمار را از او خواهد گرفت.

دکتر فریبا قاسمی، چشم‌پزشک و فلوشیپ بیماری‌های شبکیه با اشاره به این موضوع که تومورهای چشمی هم در بزرگسالان و هم در کودکان مشاهده می‌شود، توضیح می‌هد: اگر تومور در مراحل اولیه تشخیص داده شود، براحتی و بدون تهدید جان و ایجاد مشکل اساسی در قدرت بینایی قابل درمان است. به همین دلیل وجود این تومورها و تشخیص بموقع آنها، هم در دوران کودکی و هم در بزرگسالی اهمیت ویژه‌ای دارد. به گفته وی، اگر تومورها در مراحل اولیه تشخیص داده نشود، جان بیمار، چشم و قدرت دید او در معرض خطر قرار می‌گیرد.

دکتر قاسمی به اهمیت مراجعه بموقع اشاره می‌کند و می‌گوید: مراجعه بموقع و تشخیص اولیه مهم‌ترین کارهایی است که باید برای درمان انجام شود. بنابراین تمام افراد به محض این‌که کوچک‌ترین مشکلی در دیدشان احساس کردند، باید به پزشک متخصص مراجعه کنند. کاهش دید، احساس وجود پرده‌ای مقابل چشم، تار دیدن، کج دیدن اجسام و بروز اختلال در میدان بینایی از جمله نشانه‌هایی است که تومور می‌تواند یکی از علل ایجادکننده آنها باشد.

  • حامد عبیری

بوتاکس تقلبی

۱۷
خرداد

بوتاکس - mahu.ir

بوتاکس دارویی است که عمدتا جهت برطرف‌کردن چین و چروک پیشانی، بینی، 2 ابرو و گوشه چشم به کار می‌رود، ولی برای درمان مبتلایان به اسپاسم اندام فوقانی، اسپاسم عضلات گردن و همچنین اسپاسم عضلات چشم و نیز درمان تعریق بیش از حد سودمند است. در بعضی از موارد تزریق بوتاکس برای کاستن سردردهای میگرنی هم مفید است.

این ماده دارویی در حقیقت شکل خالص و آماده شده سم باکتری کلستریدیوم بوتولینیوم است.

بوتاکس، مارک یا برندی است که کارخانه تولیدکننده این دارو در آمریکا برای خود انتخاب کرده است اما تولید این دارو محدود به کشور آمریکا نیست و در کشورهای دیگر نیز تولید می‌شود. نوعی که در کشور انگلیس تولید می‌شود، دیسپورت نام دارد. در حقیقت بوتاکس و دیسپورت یک دارو هستند که توسط 2 کارخانه متفاوت و در 2 کشور مختلف تولید می‌شوند. به دلیل این‌که کشور ما ارتباط تجاری با آمریکا ندارد دارو با برند بوتاکس اصلا وارد کشور نمی‌شود، اما از آنجا که محدودیت تجاری با انگلیس وجود ندارد داروی تولیدی انگلیس که با نام «دیسپورت» شناخته شده از مجاری قانونی و با تأییدیه وزارت بهداشت وارد کشور شده و در داروخانه‌های معتبر قابل خریداری است.

شرکت واردکننده دیسپورت ابتکار قابل تقدیری را به خرج داده است و آن، این که روی بسته‌بندی آن برچسبی را به گونه‌ای الصاق کرده است که برای بازکردن بسته‌بندی دارو این برچسب نیز باید بریده شود. لذا سالم بودن برچسب نشان‌دهنده اصل بودن بسته‌بندی است. روی این برچسب قسمتی وجود دارد که با خراشاندن آن یک کد 16رقمی‌ظاهر می‌شود. چنانچه این کد 16 رقمی ‌را به شماره تلفن گویای 22373561 اعلام کنیم یا به شماره 2000404 از طریق موبایل پیامک نماییم سیستم به طور اتوماتیک پاسخ داده و اصالت دارو را تأیید خواهد کرد. بدیهی است اگر دیسپورت از کانال قانونی وارد نشده باشد این سیستم اصالت دارو را تأیید نمی‌کند.

مولکول این دارو حساس است لذا باید از زمان تولید تا زمان مصرف آن در دمای بین 2 تا 8 درجه سانتیگراد نگهداری شود. روشن است که اگر دارو با مجوز وزارت بهداشت و درمان وارد شود، سیستم‌های نظارتی وزارتخانه بر شرایط نگهداری دارو نظارت خواهند داشت اما اگر دارویی از طریق غیرقانونی یا اصطلاحا به طور قاچاق وارد شود، ممکن است استانداردهای لازم برای حمل و نگهداری دارو رعایت نشود. در این صورت دارو کارایی لازم را نخواهد داشت. بنابراین به افرادی که قصد دارند بوتاکس تزریق کنند ،توصیه می‌کنیم شخصا با مشاهده عدد 16 رقمی‌ و ارسال آن به شماره‌های فوق از اصل بودن دیسپورتی که قرار است برای آنها استفاده شود، اطمینان حاصل کنند.


عضویت در خبرنامه سایت - mahu.ir

  • حامد عبیری

ایدز - mahu.ir

آمار رسمی مبتلایان به ایدز نشان می دهد روشهای دریافت اطلاعات از بیماران بهتر شده و ریشه برخی از انتقالهای نامشخص، اکنون معلوم است: روابط جنسی آلوده!

آخرین آمار دقیق ایدز در کشور منتشر شد. وزارت بهداشت و درمان می گوید تا اول فروردین 90، کلیه موارد ثبت شده ویروس HIV در کشور 22727 نفر بوده.

بنا بر گزارش اداره پیشگیری از ایدز، این آمار پس از جمع آوری اطلاعات از کلیه مراکز تحت پوشش دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور تهیه شده است.

در عین حال، کارشناسان از عدم شناسایی بیش از 80 هزار ناقل ویروس ایدز در کشور خبر می دهند. وزیر بهداشت، سال گذشته درباره تغییر راههای انتقال ایدز از سرنگ مشترک معتادان به روشهای انتقال جنسی خبر داده بود، وی گفته بود هر زن خیابانی آلوده به این ویروس، می تواند سالانه 100 نفر از مردان را بیمار کند. با این وجود، روشهای انتقال از طریق آلات مشترک تزریق مواد، همچنان نسبت به سایر روشهای انتقال، بیشتر افراد را آلوده کرده است.

تغییرات روشهای ابتلا به ایدز نشان می دهد در سالهای گذشته، تغییر محسوسی در روشهای انتقال ایدز ایجاد نشده ولی به خاطر  بهبود وضعیت آمارگیری، سهم ابتلای افراد به ایدز از طریق جنسی، افزایش یافته و موارد نامشخص نسبت به گذشته، کمتر شده است.

در جدول زیر، آخرین اطلاعات و آمار مبتلایان به ایدز را می خوانید.

تعداد افراد آلوده

تعداد فوت شدگان

22727 نفر

4184 نفر

 

جنسیت

بیشترین مبتلایان

مردان آلوده

زنان آلوده

سن بین 25 تا 34 سال

20840 نفر

1887 نفر

10568 نفر

91.7 درصد

8.3 درصد

46.5 درصد

 

روشهای ابتلای افراد از سال 1365 تا 1389

اعتیاد تزریقی

روابط جنسی

مادر به جنین

فرآورده های خونی آلوده

نامشخص

69.7 درصد

9.8 درصد

0.8 درصد

1.1 درصد

18.6

روشهای ابتلای افراد در سال 1389

اعتیاد تزریقی

روابط جنسی

مادر به جنین

فرآورده های خونی آلوده

نامشخص

66.2 درصد

20.8 درصد

2.7 درصد

0.0 درصد

10.3 درصد

تغییر الگوی ابتلا از سال 1365 تا سال 1390

اعتیاد تزریقی

روابط جنسی

مادر به جنین

فرآورده های خونی آلوده

نامشخص

3.5 کاهش

11درصد افزایش

1.9 درصد افزایش

1.1 درصد کاهش

8.3درصدکاهش

22727 نفر تعداد مبتلایان ثبت شده به ایدز است.فکر میکنید تعداد واقعی مبتلایان به ایدز چقدر میباشد؟


عضویت در خبرنامه سایت - mahu.ir

  • حامد عبیری

آب سیاه - mahu.ir

چشم یکی از حساس‌ترین اعضای بدن است و به همین دلیل بیماری‌های مربوط به آن می‌تواند بسیار جدی و خطرناک باشد. بدون شک دانستن نکاتی درباره بهداشت چشم، مراقبت از آن و شناسایی بیماری‌های چشم، می‌تواند نقش مهمی در جلوگیری از گسترش این بیماری‌ها در جامعه داشته باشد. شاید تاکنون نام بیماری آب سیاه را شنیده باشید، این بیماری یکی از خطرناک‌ترین بیماری‌های چشمی است که بر اثر ابتلا به این بیماری شخص در تاریکی کامل فرو می‌رود.

گلوکوم یا آب سیاه چشم در واقع به گروهی از بیماری‌ها اطلاق می‌شود که منجر به آسیب عصب بینایی می‌شود. عصب بینایی متشکل از رشته‌های عصبی تمام قسمت‌های شبکیه یا پرده چشم است.

در بیماری آب سیاه برخی از این رشته‌های عصبی صدمه می‌بینند، بنابراین پیام عصبی به مغز نمی‌رسد و نقاط کور در میدان دید فرد ایجاد می‌شود. در صورت عدم درمان بیماری، رشته‌های عصبی بیشتری آسیب می‌بینند. این امر موجب می‌شود فرد دید تونلی داشته باشد که در واقع شبیه نگاه کردن از یک لوله باریک و طولانی است این مشکل در ادامه و در صورت عدم درمان صحیح، می‌تواند منجر به نقص بینایی یا کوری شود و فرد را از نعمت بینایی محروم ‌سازد.

این بیماری بتدریج بینایی را از بین می‌برد، حدود 80 درصد افراد مبتلا از بیماری خود خبر ندارند و از آنجا که این بیماری معمولا با درد همراه نیست و چون از دست دادن دید به‌طور آهسته و تدریجی اتفاق می‌افتد و علائم دیگری ندارد براحتی قابل درک نیست.

این بیماری در بسیاری از موارد طی معاینه پزشکی تشخیص داده می‌شود.توجه داشته باشید که پس از 40 سالگی باید حداقل سالی یکبار معاینه چشم انجام می‌شود.

  • حامد عبیری