مجله اینترنتی رویش

رویش جوانه‌های سلامتی

مجله اینترنتی رویش

رویش جوانه‌های سلامتی

۲۴ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۰ ثبت شده است

مصرف دارو - mahu.ir

انواع مختلف داروها برای کمک به بیماران و افرادی که به آنها نیاز دارند، تهیه و تولید می‌شود. اما متاسفانه گاهی بی‌توجهی و سهل‌انگاری افراد باعث می‌شود مصرف داروها مشکلاتی برای خود فرد یا اعضای خانواده ایجاد کند.

کودکان یکی از گروه‌هایی هستند که باید مواظب آنها بود؛ آنها ممکن است ندانسته و بی‌دلیل دارو‌ بخورند و سلامت خود را به خطر بیندازند. البته علاوه بر کودکان همه کسانی که از دارو استفاده می‌کنند و بخصوص سالمندان هم باید هنگام مصرف دارو بیشتر دقت داشته باشند. با افزایش سن معمولا تعداد داروهایی که فرد مصرف می‌کند، بیشتر می‌شود. اما مصرف این داروها تنها وقتی جواب می‌دهد که بموقع، به اندازه مورد نیاز و درست استفاده شود.

چرا سالمندان بیشتر در معرض خطر هستند؟

با افزایش سن به دلیل ضعف و بیماری‌های جسمی که معمولا سالمندان با آن روبه‌رو هستند، عوارض جانبی دارو نیز بیشتر نمایان می‌شود و ممکن است فرد را با مشکلات بیشتری روبه‌رو کند. سالمندان اغلب با مشکلات و بیماری‌های متفاوتی روبه‌رو هستند و به همین دلیل داروهایی را که مصرف می‌کنند به نسبت زیاد است. همین تنوع و تعداد زیاد داروها، می‌تواند احتمال ایجاد تداخلات دارویی و عوارض جانبی را افزایش دهد. در نهایت نیز مسائلی ناشی از افزایش سن مانند ضعف بینایی و کاهش حافظه می‌تواند باعث بروز مشکلاتی در مصرف صحیح داروها شود.

  • حامد عبیری

زنان - mahu.ir

گاه آنقدر در زندگی روزمره‌مان گرفتاری داریم و سرمان شلوغ است که اصلا یادمان می‌رود به خودمان فکر کنیم و به فکر سلامت‌مان باشیم. شاید در این میان خانم‌ها و بخصوص مادران بیشتر از همه گرفتار باشند تا حدی که به تنها چیزی که توجه ندارند، خودشان است.

ولی بهتر است به عنوان یک خانم بیشتر حواستان به خودتان باشد. ازجمله مراقبت‌هایی که زنان می‌بایست در طول زندگی خود داشته باشند، معایناتی است که با مراجعه به پزشک متخصص زنان انجام می‌گیرد. علی‌رغم این که بسیاری از بیماری‌هایی که زنان را مبتلا می‌کند فاقد علامت هستند و زمانی خود را نشان می‌دهند که بیماری به مراحل پیشرفته رسیده، پزشکان توصیه می‌کنند زنان به طور مرتب و سالانه این نوع معاینات را داشته باشند. بررسی‌های زودهنگام و به موقع می‌تواند از بروز بیمار پیشگیری کند، هزینه‌های درمانی را نیز کاهش دهد و در صورت وجود بیماری، درمان آن را آسان‌تر کند. بررسی‌هایی که توسط متخصص زنان صورت می‌گیرد شامل بررسی سینه‌ها و تشخیص توده‌های احتمالی، بررسی ناحیه تناسلی و واژن و مشکلات ناحیه رحم و گردن رحم، لوله‌های رحمی و کیست‌های تخمدان می‌شود.

  • حامد عبیری

مرغ آنتی بیوتیکی - mahu.ir

وزارت بهداشت اعلام کرد: از خوردن پوست و جگرمرغ به‌دلیل انباشته شدن آنتی‌بیوتیک‌ها در این قسمت‌‌ها خودداری کنید چرا که برای بدن بسیار خطرناک است.

این درحالی است که کارشناسان تغذیه همواره هشدار می‌دهند، آنتی‌بیوتیکی که به ماکیان داده می‌شود باعث ایجاد مقاومت آنتی‌بیوتیکی در افرادی می‌شود که از آنها تغذیه می‌کنند. لذا ضروری است، مسئولان امر در مورد نوع داروهایی که به ماکیان داده می‌شود دقت بیشتری داشته باشند. به گفته محققان، دادن آنتی‌بیوتیک به این حیوانات سبب پیدایش میکروب‌هایی در آنان می‌شود که مقاومت فوق‌العاده‌ای به داروهای آنتی‌بیوتیک دارند.این پدیده که مقاومت آنتی‌بیوتیکی نامیده می‌شود زمانی رخ می‌دهد که یک آنتی‌بیوتیک مرتبا مورد استفاده قرار گیرد، به‌طوری‌که میکروب‌ها دچار جهش شده، نسبت به آن مقاومت پیدا کنند. انتقال این مقاومت دارویی از طریق غذا امکان پذیر است. وقتی ما غذایی را مصرف می‌کنیم که حاوی ارگانیسم‌هایی با ژن‌های مقاومت دارویی است، این ژن‌ها می‌توانند به ارگانیسم‌های طبیعی موجود در بدن ما منتقل شده آنها را نیز به دارو مقاوم کنند.معمولا بیماری‌های ناشی از چنین میکروب‌های مقاومی در میان بیماران بستری در بیمارستان که سیستم ایمنی ضعیف شده‌ای دارند شایع است.

درحالی که مسئولین بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور در مورد عدم‌مصرف مرغ بدون بسته‌بندی بهداشتی که قابل ردیابی نباشد، هشدار می‌دهند، کارشناسان علوم دامی نیز علاوه بر بسته‌بندی مرغ‌ها به خوراندن آنتی‌بیوتیک از طریق آب آشامیدنی به آنها و عوارض نامطلوب آن بر سلامتی انسان تأکید دارند.

  • حامد عبیری

سلول سرطانی - mahu.ir

اغلب مردم از ابتلا به سرطان می‌ترسند و به همین دلیل سعی می‌کنند از کارهایی که باعث بروز این بیماری می‌شود خودداری کنند. اما متاسفانه برخی کارها و اقدامات به اشتباه سرطان‌زا معرفی شده‌اند و به همین دلیل موجب نگرانی مردم هستند. باورهای غلط درباره ابتلا به سرطان، تنها موجب نگرانی و دلهره بی‌مورد مردم است. بنابراین باید با درک واقعیت ترس‌های این چنین را از خود دور کنیم.

هر روز ادعاهایی بی‌مورد و گاه اشتباه درباره علل ایجاد کننده سرطان می‌شنویم. ادعاهایی که واقعیت ندارد و تنها موجب ترس مردم می‌شود. مثلا برخی می‌گویند استفاده از اسپری‌ها یا مواد پلاستیکی سرطان‌زا هستند. ولی آیا این اخبار واقعا صحت دارد؟

برای این‌که از صحت و واقعیت این چنین خبرهایی مطلع شویم، باید از فردی متخصص کمک بخواهیم. در این مطلب برخی باورها و اشتباهات رایج در مورد ابتلا به سرطان را مطرح می‌کنیم.

‌ ضدعرق‌ها و دئودرانت‌ها سبب بروز سرطان سینه می‌شود: برخی مردم به این موضوع اعتقاد دارند، در حالی که هنوز شواهدی قطعی درباره وجود رابطه میان استفاده از دئودرانت‌ها و ضدعرق‌ها و ابتلا به سرطان سینه وجود ندارد.

برخی گزارش‌ها بیان کرده‌اند این محصولات حاوی موادی خطرناک مانند ترکیبات آلومینیوم هستند که ممکن است از طریق پوست بدن جذب شود یا از طریق خراش‌های کوچک پس از اصلاح وارد بدن شود. با این حال هنوز هیچ مطالعه‌ای به صورت قطعی نشان نداده است که استفاده از این محصولات سبب ابتلا به سرطان می‌شود. بنابراین اگر شما هم نگران ابتلا به سرطان سینه هستید، بدانید استفاده از این محصولات خطری ندارد. ولی اگر نمی‌توانید فکرتان را آرام کنید، بهتر است از ضدعرق‌ها و دئودرانت‌هایی استفاده کنید که حداقل حاوی مواد شیمیایی نباشد.

ظروف پلاستیکی که در مایکروویو قرار می‌گیرند، با آزاد کردن مواد سرطان‌زا در غذا موجب ابتلا به سرطان می‌شود: این فرضیه اشتباه است و باید بدانید ظروف پلاستیکی مخصوص مایکروویو بی‌خطر است و می‌توانید با خیال راحت از آنها استفاده کنید. اما ظروف پلاستیکی معمولی که مخصوص استفاده در مایکروویو نیستند، ممکن است در اثر گرما ذوب شوند و درنتیجه باعث وارد شدن مواد شیمیایی به غذا شود. بنابراین باید از استفاده از ظروفی که مخصوص این کار نیستند، خودداری کنید.

مواد قندی باعث پیشرفت سرطان می‌شود و درنتیجه افراد مبتلا به سرطان نباید قند بخورند: این در حالی است که متخصصان می‌گویند مواد قندی به هیچ وجه باعث پیشرفت سریع‌تر سرطان نمی‌شود. انرژی همه سلول‌ها و از جمله سلول‌های سرطانی به قند خون بستگی دارد. اما به این معنی نیست که اگر قند بیشتری به سلول‌ها برسانیم، سرعت رشد آنها افزایش می‌یابد. به همین ترتیب، اگر قند کمتری به سلول‌ها برسد نیز سرعت رشدشان کمتر نمی‌شود.

سرطان یک بیماری واگیردار است: خیلی از افراد چنین تصور می‌کنند که سرطان مسری است. اما هیچ نیازی نیست از فردی که سرطان دارد، دوری کنید. مطمئن باشید با نزدیک شدن به او سرطان نخواهید گرفت. بنابراین لمس‌کردن وی یا گذراندن اوقاتی همراه او هیچ مشکلی برای شما ایجاد نخواهد کرد. در واقع چنین برخوردی و پشتیبانی از او، ارزشی فوق‌العاده نیز دارد.


عضویت در خبرنامه سایت - mahu.ir

  • حامد عبیری

چرخه اکینوکوکوس - mahu.ir

انگل اکینوکوکوس یکی از شایع‌ترین بیماری‌های انگلی می‌باشد که بیماری مشترک بین انسان، دام و سگ گله است.

انگل اکینوکوکوس که نوعی کرم کوتاه است، در روده سگ‌های گله زندگی می‌کند. این کرم 5 میلی‌متری حدود یک سال در روده کوچک سگ‌ها به سر می‌برد. تخم‌ریزی این کرم باعث می‌شود که مدفوع این حیوان پر از تخم آلوده‌کننده باشد. وقتی سگ‌ها در کنار سبزه‌ها و سایر گیاهان عمل دفع انجام می‌دهند، شرایط برای شروع سیکل بعدی زندگی این کرم مهیا می‌شود.

دام‌ها بخصوص گوسفندان و بزها با خوردن علف‌هایی که حاوی تخم انگل است، آلوده می‌شوند منتها این بار کرم در روده آنها تشکیل نمی‌شود، بلکه دوره دیگری از زندگی انگل که به شکل لارو است شروع می‌شود که در کبد، ریه و سایر احشای این دام‌ها ایجاد کیست می‌کند.

برای تکمیل شدن این حلقه فقط یک مرحله دیگر لازم است و آن این‌که احشای حاوی کیست گوسفند یا بز توسط سگ خورده شود؛ متاسفانه این چرخه را در بسیاری موارد خود دامداران تسریع می‌کنند. آنها وقتی گوسفند یا بزی را ذبح می‌کنند و احشای آن را که پر از کیست است مشاهده می‌کنند، آن را به کناری می‌اندازند که بلافاصله سگ‌ها آن را نوش جان می‌کنند. خوردن این کیست‌ها باعث می‌شود، انگل که در مرحله لاروی داخل کیست‌هاست در روده بیرون بیاید و کرم بالغ ایجاد شده و دوباره چرخه شروع شود.

اما انسان کجای این چرخه قرار دارد؟ آیا با خوردن کیست‌ها در بدن ما کرم تشکیل می‌شود؟ خیر، روده انسان جای مناسبی برای تشکیل کرم نیست. انسان‌ها با خوردن سبزیجات حاوی تخم‌های آلوده (مثل دام‌ها) بیمار می‌شوند و تخم‌ها در بدن انسان در قسمت‌هایی مثل کبد و ریه وارد مرحله لاروی شده و کیست هیداتید ایجاد می‌کنند.

کیست هیداتید تا زمانی که خیلی بزرگ نشده است، علائم چندانی ندارد ولی وقتی به اندازه چند سانتی‌متر می‌رسد، می‌تواند علائم فشاری در کبد و ریه ایجاد کند. در مورد کیست کبدی، علائم به شکل درد شکم یا وجود توده و گاهی به خاطر فشار روی مجاری صفراوی ایجاد زردی است.

اگر کیست هیداتید خیلی بزرگ شود، ممکن است پاره شود که در این صورت مواد کیست که به خون وارد می‌شوند، باعث علائم حساسیتی مثل کهیر و حتی گاهی حساسیت شدید و کشنده می‌شود. به ندرت کیست هیداتید در مغز هم تشکیل می‌‌شود زیرا علائم عصبی ایجاد می‌کند و بسیار خطرناک است. درمان کیست‌ها با دارو و جراحی است؛ البته در سال‌های اخیر با کمک تکنیک‌های سونوگرافی و سی‌تی‌اسکن می‌توان سوزن را به داخل کیست‌ها وارد و آنها را تخلیه کرد، ولی اگر کیست‌ها خیلی بزرگ باشند و به اندام‌های حساس دست‌اندازی کرده باشند، باید با جراحی خارج شوند.

قرص آلبندازول که داروی ضدکرم بسیار قوی است درکنار جراحی برای کشتن انگل‌های داخل کیست به کار می‌رود.


عضویت در خبرنامه سایت - mahu.ir

  • حامد عبیری

بهداشت زنان - mahu.ir

بیش از 20 سال است که شعار پیشگیری بهتر از درمان است در جهان مورد توجه ویژه قرار گرفته است و روز به روز هم اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. در زمینه مراقبت‌های پیشگیرانه در مورد بیماری‌های زنان موفقیت‌های شایان توجهی در سال‌های اخیر به دست آمده است.

اما مراقبت‌های مناسب در زنان از کی و به چه صورت باید انجام شود؟

یک خانم از 13 سالگی باید تحت مراقبت‌های پیشگیرانه قرار گیرد که این مراقبت‌ها سالانه انجام می‌گیرد.

این مراقبت‌ها شامل یک معاینه کامل ( شامل گرفتن قد و وزن و فشار خون و...) همین‌طور معاینه پستان‌ها و در صورت نیاز معاینه لگنی می‌شود. در کنار معاینه در هر گروه سنی مشاوره خاص در زمینه تغذیه و ورزش و کار و روش‌های جلوگیری از بارداری انجام می‌شود. در همین یک جلسه آزمایشات و بررسی‌های مناسب فرد درخواست و در نهایت داروهای مکمل و واکسیناسیون مناسب توصیه می‌شود.

مثلا برای دختر خانمی 13 ساله بهداشت مناسب دوران عادت ماهانه آموزش و معاینه از نظر رشد مناسب دوران بلوغ انجام می‌شود و در مورد اهمیت تغذیه در این سن صحبت و در نهایت به انجام واکسیناسیون در برابر کزاز و دیفتری که باید هر 10‌سال تا پایان عمر تکرار شود، توصیه می‌شود.

در سنین بالاتر مراقبت‌های پیشگیرانه ابعاد تازه‌ای به خود می‌گیرد و شامل انجام پاپ اسمیر سالانه پس از 21 سالگی (و در کسانی که زود تر ازدواج کرده‌اند انجام پاپ اسمیر 3 سال پس از ازدواج) می‌شود. تست پاپ اسمیر که برای تشخیص زودهنگام سرطان دهانه رحم طراحی شده یک نمونه‌برداری ساده و بدون درد از دهانه رحم است که باید سالانه در تمامی زنان انجام شود و چنانچه تا 30 سالگی بدون هیچ مشکلی تکرار شده باشد بعد از آن می‌تواند هر 2 یا 3 سال یک بار تکرار شود.

معاینات سالانه پستان هم از معایناتی است که پس از رشد کامل پستان‌ها در تمامی زنان باید انجام گیرد تا با‌تشخیص زودتر سرطان پستان، راه‌های درمان ساده‌تر و موفق‌تر استفاده شود. در کنار معاینه از 40 سالگی به بعد، ماموگرافی (عکسبرداری رادیولوژی از پستان‌ها) نیز به معاینات سالانه اضافه می‌شود. معاینه ماهانه پستان هم به هر خانم باید آموزش داده شود.مشاوره در مورد روش‌های جلوگیری از بارداری مناسب هر فرد از مباحث مهم در این کنترل‌های سالانه است تا هم از بارداری‌های ناخواسته جلوگیری شود و هم از عوارض ناخواسته برخی از این روش‌ها پیشگیری شود. همین‌طور در مورد بهداشت جنسی و بیماری‌های عفونی واژن و رحم صحبت می‌شود.

واکسیناسیون‌های متعددی برای هر گروه سنی وجود دارد که باید در این مراقبت‌های سالانه به آنها توجه کرد؛ مثلا واکسیناسیون علیه سرخجه و آبله مرغان در کسانی که تمایل به بارداری دارند از آن دسته است.


عضویت در خبرنامه سایت - mahu.ir

  • حامد عبیری

حساسیت یا سرما خوردگی - mahu.ir

پشت سر هم عطسه می‌کنید و آبریزش بینی دارید؟ چشمان قرمز شما هم خبر از حالتان می‌دهد. وقتی تعداد این عطسه‌ها کمی بیشتر از حد معمول می‌شود، حتما شک می‌کنید که سرما خورده‌اید یا شاید هم حساسیت‌های بهاره به سراغتان آمده است. اما این سوال که این علائم به دلیل سرماخوردگی ایجاد شده است یا حساسیت، شاید همیشه بی‌جواب باقی بماند. مگر زمانی که علائم دیگری هم نمایان شود و بالاخره حضور یکی را تایید کند.

البته خوب است بدانید عطسه، سرفه و آبریزش بینی معمولا به عنوان نشانه‌هایی مشترک، هم در حساسیت و هم در سرماخوردگی نمایان می‌شود. اما اگر ترشحات بینی شما رنگی زرد دارد، باید بیشتر به فکر سرماخوردگی باشید، چون حساسیت به طور معمول باعث بروز ترشحاتی بی‌رنگ و روشن می‌شود.

چشم‌های قرمز؛ حساسیت یا سرماخوردگی

اما گاهی شاید علاوه بر نشانه‌هایی که گفته شد، قرمزی و خارش شدید چشم‌ها همراه با اشک ریزش نیز برای شما ایجاد شود. این شرایط مربوط به کدام یک است؛ حساسیت یا سرماخوردگی؟

اگر عطسه‌ها و سرفه‌ها با خارش و آبریزش بینی هم همراه بوده و چشم‌ها را اشک‌آلود و قرمز کرده است، بهتر است بیشتر به فکر حساسیت باشید. معمولا یک سرماخوردگی ساده باعث خارش چشم‌ها و بینی نمی‌شود، در حالی که حساسیت چنین نشانه‌ای خواهد داشت. البته اگر به یک بیماری خاص تنفسی مانند آسم دچار هستید، خس‌خس سینه و تنگی‌نفس را نیز تجربه خواهید کرد. این شرایط می‌تواند به عفونت‌های دستگاه تنفسی مانند برونشیت و ذات‌الریه هم مرتبط باشد و به همین دلیل بهتر است با مراجعه به پزشک، بررسی‌های لازم را انجام دهید.

حساسیت یا سرماخوردگی - mahu.ir

حساسیت با تب همراه نیست

اگر تب کرده‌اید و گلو‌درد دارید، دیگر نباید زیاد به حساسیت شک کنید. معمولا حساسیت با تب همراه نیست و این نشانه می‌تواند نشان‌دهنده سرماخوردگی باشد. بنابراین اگر درجه حرارت بدن شما افزایش پیدا کرده ‌است، گلودرد نیز ممکن است به سرماخوردگی یا دیگر عفونت‌ها مربوط باشد.

البته حواستان باشد اگر همراه با گلودرد، هنگام بلعیدن غذا درد دارید یا با مشکل مواجه هستید، به پزشک مراجعه کنید. در چنین شرایطی نباید خوددرمانی کنید و با تصور بروز حساسیتی ساده، از بیماری‌های مهمی که می‌تواند سبب این حالت شود غافل شوید.

هنگام تب نیز درجه حرارت بدن را دائم کنترل کنید. افزایش درجه حرارت می‌تواند نشان‌دهنده آنفلوآنزا باشد. اگرچه علائم سرماخوردگی و آنفلوآنزا معمولا یکسان است (سرفه، گرفتگی بینی، خستگی و درد)، اما تب بالا، لرز و تهوع می‌تواند نشانه بروز آنفلوآنزا باشد. برای درمان این بیماری علاوه بر مراجعه به پزشک، باید مقدار زیادی مایعات بنوشید و استراحت کنید تا بدن برای مقابله با عفونت آماده شود.

حساسیت چند روز ادامه پیدا می‌کند؟

علائم و نشانه‌های حساسیت تا روزی که عامل ایجادکننده آن وجود دارد، ادامه خواهد داشت. بنابراین اگر حساسیت شما در فصلی خاص شروع می‌شود و عامل ایجاد آن مربوط به دوره‌ زمانی خاصی است، وقتی برطرف خواهد شد که عامل آن نیز از بین برود. مثلا اگر به گرده گیاهان حساسیت دارید، تنها هنگامی بهتر خواهید شد که دیگر گرده‌ای در محیط نباشد. البته اگر به چیزی حساسیت دارید که همیشه وجود دارد، علائم مزمن خواهد شد.

در نهایت توجه داشته باشید با وجود این‌که سرماخوردگی در زمستان و حساسیت در بهار شیوع بیشتری پیدا می‌کند، اما در هر زمانی از سال امکان بروز چنین شرایطی وجود دارد.


عضویت در خبرنامه سایت - mahu.ir

  • حامد عبیری

تاتوهای دردسر ساز

۲۱
ارديبهشت

تاتو - mahu.ir

سال‌ها پیش وقتی صحبت از خالکوبی می‌شد، همه به یاد قشر خاصی می‌افتادند که روی دست‌ها، بازوها و گردنشان جملاتی را می‌نوشتند یا اشکالی را به تصویر می‌کشیدند. اما امروز شرایط تغییر کرده است و حالا افراد بیشتری را می‌بینیم که این کار را انجام می‌دهند. به همین سادگی، خالکوبی‌های قدیم با کمی تغییر جای خود را به تاتو داده‌اند و همه اقشار جامعه برای زیبایی بیشتر به سراغش می‌روند. طوری که در این سال‌ها تاتوی چشم، ابرو و لب یکی از پرطرفدارترین کارهایی است که افراد مختلف و بخصوص خانم‌ها انجام می‌دهند. اما باور کنید تاتو هم شرایط خاصی دارد که اگر رعایت نشود، دردسرساز خواهد شد.

دکتر زهره نیکبخت، متخصص بیماری‌های پوست و مو با اشاره به اهمیت رعایت بهداشت هنگام تاتو کردن، در گفت‌وگو با جام‌جم هشدار می‌دهد: «اگر تاتو در شرایط استریل و بهداشتی انجام نشود و رنگ‌ها نیز غیرمجاز و غیراستاندارد باشد، به طور حتم سلامت فرد با انجام تاتو تهدید خواهد شد. در این شرایط مشکلات و عوارض ناخوشایندی ایجاد می‌شود که حتی ممکن است تا سال‌ها بعد از انجام تاتو نیز ادامه پیدا کند، ولی متاسفانه امروز هم مراکز زیادی وجود دارد که در چنین شرایطی کار تاتو را انجام می‌دهند و مردم نیز به آنها مراجعه می‌کنند.»

  • حامد عبیری

قد نوزاد - mahu.ir

سوء تغذیه برای نوزادان خطرناک است، آن‌هم در کشور زلزله‌زده‌ای مانند هائیتی که هنوز اوضاع مناسبی ندارد. یکی از وظایف درمانگاه‌ها، معاینه کودکان و نوزادان و بررسی علایم احتمالی سوء تغذیه است.

در تصویر بالا، پرستاری را می‌بینید که قد این نوزاد را که دقیقا 50 سانتی‌متر است، اندازه‌گیری می‌کند.


عضویت در خبرنامه سایت - mahu.ir

  • حامد عبیری

سلامت مردان - mahu.ir

بیماری در سکوت شکل می گیرد و به تدریج و شاید هم ناگهان خود را به رخ می کشد. اما هر غیاب سلامتی در همان نطفه گرفتن با زمزمه هایی بر آنست تا ما را از خود مطلع کند ولی در غوغای زندگی سعی بر آن داریم این زمزمه را نشنویم و یا نادیده بگیریم. تنها باید به یاد بیاوریم جسم ما با عادت هایش شناخته می شود و اگر روی این عادت ها تمرکز کنیم اولین نشانه بیماری، خود را خیلی زود به رخ خواهد کشید.

در طول تحصیل همه ما از گرفتن نمره بیست لذت می بریم.اما برای گرفتن آن تلاش بزرگی را باید شکل می دادیم ولی برای گرفتن نمره بیست در سلامت تنها کمی دقت لازم زندگی است.

اگر به ۲۰ توصیه ذیل که حاصل سالها تجربه است توجه کنیم و هر توصیه را یک نمره بگیریم خیلی ساده با کیفیت زندگی خواهیم کرد. ما مردان اگر به خود، خانواده و آشنایانمان می اندیشیم باید این نکات را بخوانیم و مهمتر از آن اجرا کنیم.

  • حامد عبیری