مجله اینترنتی رویش

رویش جوانه‌های سلامتی

مجله اینترنتی رویش

رویش جوانه‌های سلامتی

۷ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۱ ثبت شده است

ضد آفتاب‌ها

۳۱
ارديبهشت

ضد آفتاب - mahu.ir

امروزه می‌دانیم قرار گرفتن در معرض تشعشات ماورای بنفش خورشید، عوارضی از قبیل پیری پوست، حساسیت نسبت به نور، اریتم (قرمزی پوست) و بدخیمی‌های پوستی را در پی خواهد داشت.

سازمان غذا و داروی آمریکا و آکادمی ‌درماتولوژی آمریکا، مداخلات دارویی و غیر دارویی متعددی را برای حفاظت از پوست دربرابر نور آفتاب توصیه کرده‌اند. ساده‌ترین این اقدامات، پوشاندن پوست با لباس مناسب و استفاده از ضدآفتاب‌هاست.

(متن کامل مقاله)

  • حامد عبیری

مصرف زیاد مواد غذایی - mahu.ir

بر اساس تحقیقات، مصرف وعده غذایی سنگین (حاوی مقادیر زیاد مواد غذایی) قبل از خواب و مصرف زیاد مواد غذایی دارای قند بالا باعث کوتاهی قد می‌‌ شوند. هورمون رشد مهم‌ترین عامل برای افزایش قد در دوران رشد می‌باشد. بیشترین مقدار هورمون رشد در دو ساعت اولیه خواب ترشح می‌شود.

هرگز دو ساعت قبل از خواب وعده غذایی سنگین (حاوی مقادیر زیاد مواد غذایی) و دارای قند بالا مصرف نکنید، زیرا نیاز به انسولین بالا بعد از مصرف زیاد مواد غذایی، از آزاد شدن هورمون رشد به مقدار زیاد جلوگیری می‌کند.

مصرف زیاد مواد غذایی که دارای قند بالا هستند، موجب ترشح بیشتر انسولین می‌شود و انسولین نیز از آزاد شدن هورمون رشد به مقدار زیاد جلوگیری می‌کند. در نتیجه مصرف زیاد مواد غذایی‌ با قند بالا باعث کندی رشد می‌‌ شوند.

پانوشت:

متن از خانم شهزاد محمدیان - کارشناس ارشد تغذیه

  • حامد عبیری

گزگز پا - mahu.ir

یکی از علل گزگز پا سندروم تارسال تانل (Tarsal Tunnel Syndrome) است. در این بیماری گزگز یا و درد پا بخصوص در قسمت داخلی پا در سمت انگشت شست پا بوجود می‌آید. البته در این سندروم درد در قسمت پاشنه و کل پا نیز می‌تواند ایجاد شود.

در این بیماری عصب تیبیال که از قسمت داخلی مچ پا عبور می‌کند تحت فشار قرار می‌گیرد. عصب تیبیال در قسمت مچ پا سه شاخه خواهد شد یک شاخه به قسمت انگشت اول رفته و حس قسمت داخلی پا را می‌دهد شاخه دوم به سمت انگشت کوچک پا رفته و حس قسمت بیرونی پا را می‌دهد و شاخه سوم به سمت پاشنه رفته و حس قسمت پاشنه را می‌دهد.

بسته به اینکه کدام شاخه تحت فشار قرار گیرد علائم بروز خواهد کرد. علت تحت فشار قرار گرفتن عصب تیبیال عمدتا پیچ خوردگی مچ پا می‌باشد. بیماری‌های زمینه‌ای دیگر مانند آرتریت روماتویید، دیابت و... عامل مستعد کننده است.

درمان:
تقویت عضلات اطراف مچ پا، لیزر درمانی، فیزیوتراپی، اصلاح کفش و کفی، تزریق در محل تونل تارسال و در صورت عدم پاسخ به درمان‌های متعارف جراحی انجام خوهد شد.

پانوشت:

متن از دکتر بیژن فروغ - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی

  • حامد عبیری

فعالیت بدنی - mahu.ir

اطلاعات اولیه‌ای که از تحقیقات سازمان بهداشت جهانی در زمینه عوامل خطرساز وجود دارد حاکی از اینست که عدم فعالیت یا زندگی بی‌تحرک، یکی از ۱۰ علت اصلی مرگ و میر ناتوانی در کل جهان است. در کشورهای مختلف بین ۶۰ تا ۸۵ درصد از بالغین تحرک کافی برای بهبود سلامتیشان ندارند.

زندگی بی‌تحرک باعث افزایش تمام علل مرگ و میر می‌شود. خطر بیماریهای قلب و عروق، دیابت و چاقی را دوبرابر می‌کند و مشخصاً باعث افزایش خطر سرطان روده، فشار خون بالا، استئوپروز، افسردگی و اضطراب می‌شود.

مطالعات نشان داده‌اند که هیچ وقت برای سود بردن از مزایای فعالیت بدنی دیر نیست؛ چنان چه زنان بی‌تحرک ۶۵ سال به بالا پیاده روی را به میزان ۵/۱ کیلومتر در روز شروع کنند، میزان مرگ و میر را ۵۰ درصد کاهش خواهند داد. ورزش وفعالیت بدنی لزوما «به معنی شرکت در مســابقه دو ماراتن و یا انجام مسابقات ورزشی نیست. به یاد داشته باشیم که برای ورزش کردن لازم نیست ورزشکار باشیم. پیاده روی یک مثال خوب است.

(متن کامل مقاله)

  • حامد عبیری

سینوس پایلونیدال - mahu.ir

کیست موئی یا Pilonidal Sinus عبارتست از وجود یک حفره کاذب در ناحیه پشت در انتهای ستون فقرات و بین سرین‌ها که در خط وسط و بالای سوراخ مقعد ایحاد شده است.

این گونه کیست‌ها معمولا در بالغین جوان و پر مو که کار و فعالیت زیاد داشته و زیاد عرق می‌کنند ایجاد می‌شوند. مردان جوان ۴ برابر بیشتر از زنان جوان به این بیماری مبتلا می‌شوند. این بیماری بعلت اینکه در سربازانی که در جنگ جهانی دوم سوار اتومبیل جیپ می‌شدند شیوع زیادی داشت بیماری جیپ (Jeep Disease) نیز نامیده می‌شود.

با پیشرفت بیماری و بعلت عدم رعایت موازین بهداشتی و با رشد فولیکول‌های مو و فرو رفتن و شکستن مو‌ها بداخل حفره ایجاد شده باکتری‌ها و میکروب‌ها شروع به رشد و نمو کرده و در ‌‌نهایت منجر به تشکیل آبسه و دمل چرکی می‌شود. در صورت عدم درمان مناسب در این مرحله آبسه بطور ناگهانی به پوست ناحیه پشت سر باز کرده و باعث بروز درد و ترشح چرکی و بد بو و مشکلات عدیده از قبیل بیحسی پا‌ها در فرد مبتلا می‌گردد.

رشد مو‌ها باعث تشکیل کلاف در هم پیبچیده مو در ناحیه می‌گردد. بیماران محترم توجه داشته باشند که خوردن خود سرانه آنتی بیوتیک یا چرک خشک کن جز ضعیف نمودن بدن بیمار و ایجاد مقاومت داروئی نفعی ندارد. تنها روش درمان کیست موئی جراحی می‌باشد. در روش سنتی و قدیمی جراحی کیست با محتویات آن خارج و حفره ایجاد شده باز گذاشته می‌شود.

در روش جدید که بعنوان طرح پژوهشی توسط دکتر بهزاد نخعی و دستیاران اجرائی شده است حفره کیست با استفاده از بافت بدن خود بیمار با پایه عروقی Limberg Flap پر می‌شود که ثابت گردیده این روش با کاهش مشکلات بعد از عمل و کاهش عوارض و عود از ارزش بالائی برای بیماران محترم برخوردار بوده و زمان بستری در بیمارستان و دوره نفاهت و دوری از کار و فعالیت را به شدت کاهش می‌دهد.


مجله اینترنتی رویش - www.mahu.ir

  • حامد عبیری

ریزش مو

۱۲
ارديبهشت

ریزش مو - mahu.ir

از دیر باز مو در جلوه و ظاهر هر فرد و میزان زیبایی و جذابیت وی نقشی به سزا داشته است، در این مقاله بر آن شدم تا آنچه در مورد مو و نگهداری از آن و علل ریزش و راه‌های درمان آن لازم و کار آمد می‌باشد را بیان کنم.

موی انسان دو نوع می‌باشد
موهای ولوس: موهای کرکی و نازک را گویند.
موهای ترمینال: موهای کلفت و خشن مثل موی سر و ریش و سبیل را گویند.

(متن کامل مقاله)

  • حامد عبیری

معاینه دوره ای کودکان - mahu.ir

آیا اینکه در مواقع بیماری یا برای کاهش اشت‌ها یا کمبود وزن مراجعه کنیم کافی است؟
سوال دیگری که مکرر می‌شود اینکه تا چه سنی باید به متخصص کودکان مراجعه نمود؟
آیا جدول و برنامه مشخصی برای معاینات دوره‌ای توسط پزشک کودکان وجود دارد؟

در جواب این سوالات مهم و به اعتقاد بنده کلیدی باید عرض کنم مراقبت از کودک از نظر پزشکی دقیقا از هفته اول تولد شروع و این مهم در هفته سوم باید تکرار و آنگاه هر ماه تا ۴ ماهگی وسپس هر ۲ماه تا یک سالگی و از یک سالگی تا ۲ سالگی هر ۳ماه و از ۲تا۶ سالگی هر ۶ماه و از ۶ سالگی مراجعه سالانه توصیه می‌شود.

البته این جدول مراجعه ارتباط با بیماری ندارد و برای بچه‌های کاملا سالم توصیه می‌شود و هر چقدر سن پایین‌تر باشد اهمیت آن بیشتر است و نکته باز هم قابل تاکید اینکه اگر از اینجانب سوال شود کلیدی‌ترین مقطع در این دوره‌های ذکر شده کدام است خواهم گفت صفر تا ۳ ماهگی است.

و اگر در این مقطع حساس و سرنوشت ساز مراقبتهای لازم بعمل نیاید جبران خسارتهای احتمالی آن تقریبا غیر ممکن است. از باب مثال و برای تقریب به ذهن نوزاد در این مرحله مانند نهال کوچکی است که باغبان تازه آن را در زمین غرص نموده و شرط رشد و با لندگی و سلامت و طراوت آن مراقبت‌های دقیق و منظم می‌باشد والا ممکن است آفت‌های گوناگون این گیاه نورس را مورد تهاجم و آسیب قرار دهد.

در مورد سوال دوم نیز باید عرض کنم تا ۱۵ الی ۲۰سالگی حیطه تخصصی کودکان شمرده شده است اگر چه در فرهنگ خانواده‌های ایرانی معمولا تا ۱۰الی ۱۴سال را سنین مراجعه به متخصص کودکان می‌دانند.

به هر حال و در جمع بندی مقاله باید عرض کنم در صورت مراجعه به موقع به پزشک متخصص کودکان آگاه به فرایند رشد و نمو قوی‌ترین واکسیناسیون را برای حفظ و سلامتی کودکان دلبندمان به آن‌ها تلقیح نموده و از بسیاری از بیماری‌ها وکسالت‌های قابل پیشگیری مصونیت بخشیده و حفاظت کرده‌ایم.

پانوشت:

متن از جناب دکتر احمد فشارکی - متخصص کودکان و نوزادان


مجله اینترنتی رویش - www.mahu.ir

  • حامد عبیری