مجله اینترنتی رویش

رویش جوانه‌های سلامتی

مجله اینترنتی رویش

رویش جوانه‌های سلامتی

۲۲ مطلب در آبان ۱۳۸۹ ثبت شده است

انگل چشم - mahu.ir

شبکیه از مهم‌ترین قسمت‌های چشم و بافتی عصبی است. در حقیقت بینایی بدون شبکیه امکان‌پذیر نیست؛ به‌این معنی که باید شبکیه‌ای سالم داشته باشیم تا بتوانیم محیط پیرامون خود را ببینیم. اگر چشم را مانند دوربین عکاسی تصور کنیم، شبکیه فیلم آن است. بنابراین مشخص است که حفظ سلامت این قسمت از چشم همواره از جمله مهم‌ترین اقداماتی است که باید صورت پذیرد.

یکی از مشکلات و بیماری‌هایی که ممکن است چشم‌ها را درگیر کنند، توکسوپلاسمای چشمی است. بیماری‌ای که شیوه درمانش مشکلات و گرفتاری‌هایی را برای بیماران ایجاد می‌کرد، اما امروزه روشی نوین جایگزین روش قبلی شده و با استفاده از شیوه‌ای جدید این بیماری درمان می‌شوند.
  • حامد عبیری

کیست پستان - mahu.ir

به‌طور خلاصه تاکید شد که هر خانم باید ماهانه و از 18 سالگی به معاینه پستان‌های خود بپردازد و در صورت مشاهده توده در پستان یا ترشحات غیرطبیعی از نوک پستان‌ها یا تغییر در ظاهر پستان‌ها به صورت فرورفتگی یا برجسته شدن به پزشک مراجعه کند. همچنین گفته شد که خانم‌ها ‌باید سالانه توسط پزشک معاینه شوند و از 40 سالگی ماموگرافی سالانه شروع شود.در مورد بیماری‌های خوش‌خیم پستان، بیماری‌های فیبروکیستیک و فیبروآدنوما شرح داده شد که در واقع مخصوص سنین پایین‌تری بوده و نیاز به درمان خاصی ندارد و فقط نیاز به پیگیری سالانه دارد و معمولا پس از یائسگی از بین می‌روند. سایر بیماری‌های خوش‌خیم پستان به این شرح هستند.

  • حامد عبیری

زکام - mahu.ir

یک متخصص اعصاب گفت: زکام‌های متعدد که بیشتر بر اثر آلودگی هوا اتفاق می‌افتد عامل مهم شیوع ابتلا به ام‌اس در ایران است. دکتر کاظم فتحی در گفت‌وگو با فارس افزود: هنوز علت اصلی بروز بیماری ام‏اس مشخص نیست اما برخی دانشمندان معتقدند که بر اثر یک‎سری ویروس‌های کم‏رشد که اکثر آنها از خانواده ویروس‌های سرماخوردگی و زکام هستند، ایجاد می‌شود.

وی افزود: باید مواظب باشیم که مردم به ویژه جوانان در هوای آلوده نباشند تا دچار زکام‌های متعدد نشوند. متأسفانه این در حالی است که آلودگی هوا در کشورمان ایران زیاد است و این می‌تواند از علت‌های بزرگ ایجاد ام‏اس باشد.

فتحی تصریح کرد: در آمریکا هرساله همه مردم باید یک بار واکسن آنفلوآنزا را برای جلوگیری از بیماری ام‏اس ‌بزنند که در اینجا این‎طور نیست اما بیماری آنفلوآنزا هم یک نوع نیست و انواع مختلفی از آن می‌تواند ام‏اس را ایجاد کند.

وی با بیان این‌که داروی معینی که 100 درصد ام‏اس را معالجه کند در بازار موجود نیست، اضافه کرد: آخرین دارویی که در بازار برای ام‏اس وجود دارد کپکسان است که کمک کمی می‌کند البته برخی هم عصاره هسته انگور را کمک‏کننده می‌دانند.

منبع

  • حامد عبیری

استرس شغلی - mahu.ir

شما هم وقتی در محل کارتان هستید، اضطراب دارید؟ شما هم از فشارهای عصبی هنگام کار خسته شده‌اید؟ اگر چنین تجربه‌هایی دارید، سعی کنید خودتان را آرام کنید، چون متخصصان عقیده دارند این اضطراب‌ها سلامت شما را به مخاطره می‌اندازند.

نتایج تحقیقی که روی 17 هزار زن شاغل به مدت 10 سال انجام شده نشان می‌دهد این دسته از خانم‌ها 90 درصد بیشتر از کسانی که استرس کمتری دارند، در معرض خطرات حمله قلبی هستند.مشکل مشاغل پراسترس آن است که با توجه به کارهای گوناگونی که باید انجام شود، فرد حق تصمیم‌گیری نداشته و ناچار است با آن شغل و سختی‌هایش به هر حال کنار بیاید، همچنین به طور معمول در این گونه کارها فرصتی برای استفاده از مهارت‌ها و توانایی‌های فرد شاغل وجود ندارد.

  • حامد عبیری

mahu.ir

فردا عید سعید قربان است و بر اساس سنتی دیرینه مسلمانان اقدام به ذبح گوسفند می‌کنند، اما در این بین توجه به مسائل بهداشتی در تهیه دام سالم و سپس گوشت و مصرف درست آن بسیار حائز اهمیت است.

بسیاری از متخصصان معتقدند تهیه دام از مراکز غیرمجاز و مراکزی که تولید و پرورش دام تحت نظارت سازمان دامپزشکی نباشد، می‎تواند باعث انتقال عوامل بیماریزا به محیط‎های شهری و خانه‌های شهروندان باشد.

دکتر حسین جعفری، دامپزشک در گفت‌وگو با «جام‌جم»، می‌گوید: با توجه به مهیا بودن شرایط بهداشتی برای ذبح دام و کنترل، بازرسی و معاینه بهداشتی توسط دامپزشکان در مراکز مجاز عرضه و قربانی دام، باید از خرید دام‌ها از معابر عمومی و خیابان و کوچه جدا پرهیز شود. وی می‌افزاید: 24 ساعت قبل از کشتار، دام باید در شرایط مناسب و در حالت استراحت نگهداری شود، در غیر این صورت گوشت پس از کشتار سفت می‌شود و میزان «آب آزاد متحرک» در گوشت‌های حاصله از کشتارهای دام‌های خسته، بیمار و تب‌دار هنگام خونگیری ناقص بالا رفته و این امر موجب کاهش کیفیت گوشت، بالارفتن بار میکروبی و از نظر بهداشتی غیرقابل مصرف می‌شود. همچنین چون گوشت مانده به‌مراتب سالم‌تر از گوشت تازه است، توصیه می‌شود که گوشت دام حداقل 12 ساعت پس از کشتار به مصرف برسد.
  • حامد عبیری

کمپوت - mahu.ir

بسیاری از ما وقتی بیمار می‌شویم یا به عیادت بیماران یا افراد سالخورده می‌رویم مصرف آبمیوه و کمپوت را یک توصیه کلیدی قلمداد می‌کنیم و برای یکدیگر آبمیوه یا کمپوت‌های آماده می‌بریم.

کمپوت آناناس، آلبالو، سیب و هلو را تقریبا می‌توان در اتاق تمام بیماران پیدا کرد. کمپوت کالایی است که بسیاری از عیادت‌کنندگان برای بیمارشان می‌برند، اما سوال اینجاست آیا کمپوت برای فرد بیمار مفید است؟

کمپوت از جمله فرآورده‌­هایی است که اغلب افراد طعم و مزه آن را می‌پسندند.
  • حامد عبیری

شیردادن به نوزاد - mahu.ir

شیر مادر ماده‌ای با ارزش و کم‌نظیر است. امروز کمتر مادری است که نداند این ماده غذایی منحصر به فرد چه فوایدی برای نوزادش دارد. تغذیه نوزادان با شیر مادر به همه مادران توصیه می‌شود.

همه افراد هم، از جمله مادران و پزشکان می‌دانند که این غذای سالم چه نتایج شگفت‌انگیزی برای کودک در بر خواهد داشت. اما شاید مادرانی ندانند تغذیه با شیر مادر برای خودشان هم سودمند است. شاید تعجب کنید اگر بدانید مادر هم در این جریان بهره برده و خود را در برابر برخی بیماری‌ها حفظ می‌کند.تجربه شیردادن به فرزند و در آغوش گرفتن او، برای مادر لذت‌بخش و شادی‌آفرین است. همین احساس لذت و شادی که برای مادر ایجاد می‌شود، می‌تواند به او در زندگی کمک زیادی کند و احساس نزدیکی و صمیمت او را با کودک افزایش دهد.
  • حامد عبیری

افتادگی پلک - mahu.ir

امروزه عمل‌های جراحی برای درمان افتادگی پلک طرفداران زیادی پیدا کرده است، اما شاید خیلی از مردم ندانند اینگونه جراحی‌های گاه غیر ضروری چقدر ممکن است برایشان مضر باشد و به چشم آسیب برساند.

دکتر حسین سالور فوق‌تخصص اکولوپلاستیک در این‌باره به «جام‌جم» می‌گوید: «اکولوپلاستیک یکی از رشته‌های فوق‌تخصصی چشم‌پزشکی است. این رشته درمان بیماری‌ها و جراحی‌های مربوط به حدقه چشم، پلک و مجاری اشکی را شامل می‌شود. در نتیجه درمان هر مشکلی که در ارتباط با مجاری اشکی باشد، به این پزشکان مربوط است. به عنوان مثال اگر فرد اشک‌ریزش یا کمبود اشک داشته باشد باید به این پزشکان مراجعه کند. بیماری‌های پلک مانند تومورهای پلک، افتادگی و ترمیم پلک و همچنین عمل‌های جراحی زیبایی پلک از دیگر وظایف این پزشکان است.»

وی یادآور می‌شود: «با وجود این‌که اغلب چشم‌پزشکان هم می‌توانند این گونه عمل‌ها را انجام دهند ولی مواردی مانند شکستگی‌های حدقه چشم، تومورهایی که در حدقه چشم وجود دارند و جلو آمدن چشم بر اثر بیماری تیروئید از جمله مواردی هستند که فقط متخصصان اکولوپلاستیک قادر به تشخیص، جراحی و درمان آنها هستند.»

  • حامد عبیری

دارو - mahu.ir

شاید شما هم وقتی به داروخانه مراجعه می‌کنید از این که نمی‌توانید داروهای مورد نیاز خود را به راحتی دریافت کنید، ناراحت شوید. شاید فکر می‌کنید این سختگیری‌ها کاری بی‌مورد است، اما متخصصان نظر دیگری دارند. آنها عقیده دارند مصرف خودسرانه داروها می‌تواند مشکلات بی‌شماری را برای شما ایجاد کند .

دکتر فرشته علیمردانی داروساز، در مورد علت مصرف بیش از حد داروها به صورت خودسرانه به «جام‌جم» می‌گوید: یکی از دلایلی که مردم برای مصرف سرخود دارو بیان می‌کنند، هزینه ویزیت پزشکان است. به دلیل مشکلات اقتصادی خیلی از مردم ترجیح می‌دهند، بدون مراجعه به پزشک از دارویی که خود تصور می‌کنند مناسب است، استفاده کنند. این اشتباه بزرگی است، ولی مردم عادت کرده‌اند که به این طریق خود را درمان کنند.
  • حامد عبیری

تجمع خون در بینی - mahu.ir

تیغه بینی که به آن «سپتوم» بینی هم گفته می‌شود، صفحه عمودی نازکی است که فضای داخلی بینی را به دو حفره مجزای راست و چپ تقسیم می‌کند.

این تیغه، پشتیبان و حمایت‌‌کننده قسمت‌های خارجی بینی بوده و وزن بینی را تحمل می‌کند و می‌توان آن‌را به عمود یک خیمه تشبیه کرد.

گاهی وارد شدن ضربه به بینی ممکن است باعث پاره‌شدن مویرگ‌های مخاط سپتوم شود، بدون این که خود مخاط یعنی پوست پوشاننده روی تیغه بینی پاره شود. در این حالت خونی که از مویرگ‌ها خارج می‌شود بین مخاط و غضروف تیغه بینی جمع شده و مدتی بعد لخته می‌شود. به این حالت هماتوم سپتوم می‌گویند.
  • حامد عبیری