مجله اینترنتی رویش

رویش جوانه‌های سلامتی

مجله اینترنتی رویش

رویش جوانه‌های سلامتی

۹ مطلب در آذر ۱۳۹۰ ثبت شده است

دشمنان شنوایی - mahu.ir

شنوایی از آن حس‌هایی است که ممکن است با بالارفتن سن کمی دچار اختلال شود اما جدا از مسأله پیری، گاهی برخی رفتار‌ها و حرکات نادرست می‌تواند قدرت شنوایی را کاهش دهد. ممکن است برخی از کار‌ها را به صورت روزانه و عادت انجام دهید، مثل گوش دادن به موسیقی با هدفون، اما متوجه عواقب ناخوشایندی که روی سلامتی شما به جای می‌گذارد، نباشید. در اینجا به برخی از مسائلی که باعث کاهش شدید قدرت شنوایی می‌شود اشاره می‌کنیم.

استخوان بندی و ساختمان گوش
امواج صدا وارد گوش بیرونی (خارجی) می‌شود و در کانال گوش حرکت می‌کند. این امر باعث می‌شود تا پرده گوش و استخوان‌های کوچک گوش که چخماق و سندان نامیده می‌شوند و در گوش میانی قرار دارند، دچار نوسان و ارتعاش شوند.

این ارتعاشات وارد مایعی در حلزونی گوش جایی که موهای میکروسکوپی و سیگنال‌های عصبی دارند می‌شوند و از آنجا به مغز می‌روند و به این طریق صدا شنیده می‌شود. اگر هر کدام از این قسمت‌ها دچار آسیب دیدگی شود و یا یکی از این راه‌ها مسدود شود می‌تواند ناشنوایی ایجاد کند.

کار در محیط‌های پر سر و صدا
در معرض سروصدا قرارگرفتن، در طولانی مدت می‌تواند باعث کاهش حس شنوایی شود. محیط‌های کاری پرسروصدا و شلوغ عبارتند از: کارخانه‌هایی تولیدات صنعتی و ماشین آلات. بیش از نیمی از مردان در محیط‌هایی کار می‌کنند که سروصدای زیادی برآنجا حکمفرماست. وسایل نقلیه‌ای مثل موتورسیکلت و استفاده از ابزارآلات قدرتی نیز می‌توانند چنین مشکلی ایجاد کنند. اگر می‌توانید از کار در این محیط‌ها پرهیز کنید و یا گاهی به گوش‌هایتان استراحت بدهید و از این محیط دور شوید. برای اینکه از گوش‌های خود محافظت کنید، هنگام کار از محافظ‌های مخصوص گوش که داخل سوراخ گوش یا روی گوش‌ها گذاشته می‌شود، استفاده کنید.

هدفون
امروزه استفاده از هدفون برای گوش دادن به موسیقی رواج بسیاری پیدا کرده است. استفاده از هدفون‌ها می‌تواند باعث تغییرات کوتاه مدت یا طولانی مدت در شنوایی شود. هر چه صدا بلند‌تر باشد و زمان طولانی تری از هدفون استفاده کنید، خطر بیشتر می‌شود. برای محافظت از گوش‌هایتان بهتر است صدا را کم کنید و زمان گوش دادن به موسیقی را محدود کنید.

دارو‌ها
برخی از دارو‌ها نیز عوارضی دارند که ناشنوایی یکی از آنهاست مثل برخی از آنتی بیوتیک‌ها و داروهای مخصوص سرطان. اغلب وقتی عوارض این دارو‌ها ظاهر می‌شوند، افراد برای معاینه گوش‌هایشان به پزشک مراجعه می‌کنند و مشکل را برطرف می‌کنند، اما گاهی این عوارض می‌توانند منجر به ناشنوایی دائمی شوند. اما ناشنوایی ناشی از مصرف دارو‌ها در برخی موارد بعد از متوقف کردن مصرف دارو برطرف می‌شود.

بیماری‌های حاد
برخی بیماری‌های حاد که شاید ارتباط مستقیمی با گوش هم نداشته باشند، می‌توانند باعث کاهش حس شنوایی شوند. این بیماری‌ها باعث می‌شوند تا جریان خون به گوش میانی یا مغز نرسد. این بیماری‌ها عبارتند از: بیماری‌های قلبی، سکته، افزایش فشارخون و انواع دیابت‌ها. بیماری سیستم دفاعی مثل آرتروزهای رماتیسمی نیز می‌تواند باعث ایجاد اختلال در شنوایی شود.


مجله اینترنتی رویش - www.mahu.ir

  • حامد عبیری

سرماخوردگی - mahu.ir

بدفهمی‌های مربوط به سرماخوردگی به اندازه درمان‌های آن متنوع و گسترده است. بیشتر افراد در طول زندگی خود بار‌ها به این بیماری دچار می‌شوند. این در حالی است که نداشتن آگاهی کافی در مورد سرماخوردگی به مصرف داروهای بی‌مورد و اقدامات بی‌فایده منجر می‌شود. بیشتر مردم در مورد رابطه سرماخوردگی با هوای سرد، استفاده از ویتامین C یا مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها اطلاعات ناقصی دارند که در بیشتر مواقع موجب سردرگمی آن‌ها می‌شود. اگر می‌خواهید با واقعیت‌های سرماخوردگی آشنا شوید بهتر است این مطلب را تا انتها دنبال کنید.

(متن کامل مقاله در ادامه مطلب)

  • حامد عبیری

تغذیه در لاغری - mahu.ir

لاغری همانقدر مشکل آفرین و خطر ساز است که چاقی. کمبود وزن و لاغری عوارضی را در پی دارد از جمله ضعف سیستم ایمنی، پوکی استخوان، کاهش سطح انرژی بدن و ضعف و خستگی، کم خونی (بعلت دریافت ناکافی آهن)، اختلالات قاعدگی و.... برای شناسایی لاغری از شاخص BMI استفاده می‌شود. اگر BMI فرد که از تقسیم وزن (به Kg) ‌ بر مجذور قد (به متر) به دست می‌آید، زیر ۵/۱۸ باشد، کمبود وزن و لاغری محسوب می‌شود.

مهم‌ترین عامل لاغری عدم دریافت کالری کافی از رژیم غذایی است که به دلایل متعدد ممکن است رخ دهد:

استرس و مشکلات روحی که گاهی می‌تواند باعث کاهش اشتها، کاهش دریافت غذایی و در نتیجه لاغری شود.
حذف یک وعده غذایی مثل صبحانه یا شام
وجود یک بیماری مثل دیابت، پرکاری تیروئید و...
ژنتیک

(متن کامل مقاله در ادامه مطلب)

  • حامد عبیری

هفته بیست بارداری - mahu.ir

هفته ۱۹ تا ۲۲ بارداری

در ماه پنجم، ساختمان اسکلتی بچه شما بیشتر از جنس غضروف قابل انعطاف است که بعدا سخت‌تر می‌شود. او ممکن است بیشتر وقت خود را صرف مکیدن انگشت شست خود کند.

هفته ۱۹ بارداری
قسمتهایی از پا در حال حاضر در تناسب با باقی بدن رشد می‌کند.
شما ممکن است احساس کنید جنین لگد می‌زند، بازو‌هایش را تکان می‌دهد، و انگشتان دست و پایش را باز و بسته می‌کند.

هفته ۲۰ بارداری
پوست توسط یک لایه چرب بنام ورنیکس کازئوزا پوشیده شده که از پوست در مقابل مایع آمنیوتیک محافظت می‌کند.
ابروهایی ظریف فرم می‌یابند.

هفته ۲۱ بارداری
تکامل قسمتهای مختلف بدن-بافتها و ارگان‌ها ادامه می‌یابد.

هفته ۲۲ بارداری
پلک‌ها خیلی خوب تکامل یافته‌اند.
ناخن‌ها بطور کامل تشکیل شده‌اند.

ماه پنجم جنینی، ماهی بسیار شلوغ است. فرزندتان راه و روش خود را تغییر می‌دهد بطوریکه دیگر پنهان نمی‌باشد و شروع به حرکاتی مانند رقصیدن می‌کند. ممکن است شما بخاطر ترس و اضطراب، شب‌ها بیدار بمانید. اما خبری خوب به شما این است که شما بیش از نیمه راه را رفته‌اید.


مجله اینترنتی رویش - www.mahu.ir

  • حامد عبیری

بیماری فصل سرما - mahu.ir

با شروع فصل زمستان مردم تمایل دارند بیشتر وقت خود را در محیط‌های بسته بگذرانند که همین موضوع باعث انتقال سریع میکروب‌ها می‌شود، علت دیگر شیوع بیماری‌ها در فصول سرد این است که ویروس‌ها در هوای خشک سریع‌تر منتشر می‌شوند.

در فصول سرد، هوا در خارج از خانه و داخل آن (به دلیل روشن بودن وسایل گرمایی) ‌، خشک‌تر است. از طرفی، هر زمان که فصل تغییر می‌کند، مدتی طول می‌کشد تا بدنمان به آب و هوای جدید عادت کند، این در حالی است که در طول مدت سازگاری با تغییر فصل، ایمنی بدن کاهش می‌یابد، به‌علاوه با کاهش نور خورشید و دما، عوامل بیماریزا فرصت فعالیت بیشتر پیدا و به بدن حمله می‌کنند. البته در این میان کودکان و سالمندان که سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند، نسبت به ابتلا به بیماری‌ها مستعد‌تر هستند. از بیماری‌های شایع فصل سرما می‌توان به سرماخوردگی، آنفلوآنزا، ذات‌الریه، همچنین بیماری‌هایی مانند سینوزیت، عفونت گوش، برونشیت، لارنژیت و فارنژیت اشاره کرد که به دنبال سرماخوردگی‌های شدید ایجاد می‌شوند. خشکی و خارش پوست در اثر سرما و آلرژی‌های فصلی را نیز می‌توان به بیماری‌های این فصل اضافه کرد.

(متن کامل مقاله در ادامه مطلب)

  • حامد عبیری

ایمنی نوزاد - mahu.ir

اگر بتازگی صاحب فرزند شده‌اید یا در اقوام نزدیک شما نوزادی متولد شده است، ‌ این سوال برایتان پیش آمده که بیرون بردن نوزاد تازه متولد شده، منعی دارد یا نه. برخی والدین زمانی که نوزاد به خواب می‌رود، فرصت را مغتنم می‌شمارند و او را همراه خود بیرون می‌برند. در این شرایط، با این واکنش از سوی دیگران مواجه می‌شوید که آیا این کار زود نیست؟ ممکن است به شما توصیه شود، چند هفته اول یا حتی چند ماه اول نباید نوزاد را از خانه خارج کنید. خود شما چه فکری می‌کنید؟

(متن کامل مقاله در ادامه مطلب)

  • حامد عبیری

ماسک زیبایی - mahu.ir

ماسک‌ها موادی هستند که معمولا از محصولات طبیعی تهیه می‌شوند و برای پاکیزه کردن، خروج مواد زائد از منافذ پوستی، نرم کردن و لطیف کردن، افزایش جریان خون و تغذیه پوست به کار می‌روند. هر ماسک را باید به مدت بیست دقیقه بر روی پوست قرار داد و سپس آن را به وسیله شستوی کامل با آب پاک کرد. می‌توان به جای شستشو با آب، ماسک را به وسیله پنبه آغشته به گلاب از سطح پوست پاک کرد. بهترین زمان برای استفاده از ماسک هنگام غروب است و دو بار در هفته کافی است.

(متن کامل مقاله در ادامه مطلب)

  • حامد عبیری

جنین در بارداری - mahu.ir

هفته‌های ۱۱ تا ۱۴ بارداری

هفته ۱۱ بارداری
سر تقریبا نصف سایز بدن است.
پلک‌ها بسته هستند و تا ۲۴ هفته بسته می‌مانند.
ارگانهای جنسی خارجی در حال رشد نمو هستند.
فولیکول موی پوستی تشکیل می‌شوند.
گوش‌ها تقریبا بطور غیر طبیعی در دو طرف سر پایین هستند.
دندان‌ها شروع به تشکیل شدن می‌شوند.

هفته ۱۲ بارداری
اسکلتی از غضروف تشکیل می‌شود.
کیسه صفرا از جنین صفرا ترشح می‌کند.
ریه‌ها بطور کامل تشکیل شده‌اند.
غده تیروئید و پانکراس حالا کامل شده‌اند.
اگر قسمت جلویی سر لمس شود جنین سرش را دور می‌کند.
کبد دارای عملکرد خونسازی می‌شود. این ارگان تقریبا حدود ۱۰ درصد کل وزن جنین را تشکیل می‌دهد.

هفته ۱۳ بارداری
طول جنین حدود ۷. ۵ سانتی‌متر است (دو برابر طول در هفته هفتم)
ناخن‌ها ایجاد می‌شوند.
اثر انگشت‌ها شروع به تشکیل شدن می‌کند.
جوانه‌های دندانی به تعداد ۲۰ عدد ظاهر می‌شود.
طنابهای صوتی شروع به تشکیل شدن می‌کند.
نای، ریه‌ها، معده، کبد، پانکراس و روده‌ها به آخرین فرم خود تشکیل می‌شوند.

هفته ۱۴ بارداری
گوش‌ها از گردن به سمت جلوی سر حرکت می‌کنند.
ارگانهای جنسی بطور کامل به فرم زنانه یا مردانه تمایز می‌یابد.
غدد گوارشی کامل هستند.
جوانه‌های چشایی متعدد هستند و غدد بزاقی تشکیل می‌شوند.
طنابهای صوتی کامل هستند.

در پایان ماه سوم، زمانی برای جشن گرفتن است. فرزند شما بطور کامل فرم یافته است و جایش در رحم شما امن است، و شما احساس می‌کنید که حالت قدیمی خود را یافته‌اید با خستگی و تهوع کمتر. همچنان که سه ماهه اول پایان می‌یابد، شما می‌توانید به پشت سر نگاه کنید و نفس راحتی بکشید، و خود را نوازش کنید که توانسته‌اید یک دوره سخت را با موفقیت بگذرانید. حالا می‌توانید به روزهای پیش رو نگاه کنید زمانی که فرزندتان در حال رشد است.


مجله اینترنتی رویش - www.mahu.ir

  • حامد عبیری

نارسایی کلیوی - mahu.ir

تشخیص نارسایی کلیوی با آزمایش خون و اندازه‌گیری مواد زائد تشکیل‌شده در خون تایید می‌شود. اندازه‌گیری BUN (نیتروژن اوره خون) ‌، کراتینین سرم و GFR (میزان تصفیه گلومرولی) ‌ از جمله آزمایشات ضروری برای تشخیص این بیماری هستند. در نارسایی کلیوی، میزان BUN و کراتینین بالا می‌روند و GFR کاهش می‌یابد. همچنین وجود غیرطبیعی پروتئین و تجمع گلبول‌های قرمز و سفید (Casts) در ادرار می‌تواند در آزمایشات ادرار مورد بررسی قرار گیرد.

مقایسه غلظت الکترولیت‌ها در خون و ادرار نیز به تشخیص چگونگی عملکرد کلیه‌ها در کنترل و فیلتراسیون خون کمک می‌کند. با استفاده از سونوگرافی شکمی می‌توان وجود انسداد را شناسایی کرد و با بیوپسی کلیه می‌توان مقدار کمی از بافت آن را برای آزمایشات میکروسکوپی به دست آورد.

درمان‌های خاص در نارسایی کلیوی، وابسته به کنترل بیماری‌های مزمن ایجادکننده آن است و هدف پیشگیری از وخیم‌ترشدن عملکرد کلیوی است تا منجر به نارسایی کامل این عضو نشود. در این رابطه کنترل جدی و مستمر قندخون در بیماری دیابت و فشار خون در بیماری پرفشاری خون می‌تواند عملکرد کلیه‌ها را تا حدودی حفظ کند. در این میان رژیم غذایی نیز یک ملاحظه مهم برای افرادی است که عملکرد کلیه آن‌ها مختل شده است. از آنجا که کلیه‌ها نمی‌توانند به آسانی آب اضافی، سدیم یا پتاسیم را دفع کنند، ممکن است نیاز به محدودیت مصرف آن‌ها باشد.

همچنین لازم است غذاهای با فسفر بالا مانند شیر، پنیر، مغز‌ها و نوشابه‌های کولادار و نیز غذاهای با پتاسیم بالا مانند موز، زردآلو و غیره نیز در صورت بالارفتن آن‌ها در خون، محدود شود. داروهایی که می‌توانند به کنترل برخی از عوامل مرتبط با نارسایی کلیوی کمک کنند، شامل داروهای پایین‌آورنده فسفر مانند کلستیریول (روکالترول) ‌، رناژل و کربنات کلسیم (کالترات) ‌ داروهای تحریک‌کننده تولید گلبول‌های قرمز خون، مکمل‌های آهن، ویتامین‌ها و داروهای فشار خون هستند. در ‌‌نهایت هم چنانچه کلیه‌ها به طور کامل از کار بیفتند، راه‌های درمان محدود به دیالیز یا پیوند کلیه می‌شود.


مجله اینترنتی رویش - www.mahu.ir

  • حامد عبیری