مجله اینترنتی رویش

رویش جوانه‌های سلامتی

مجله اینترنتی رویش

رویش جوانه‌های سلامتی

۱۱ مطلب در مهر ۱۳۹۱ ثبت شده است

سرماخوردگی - mahu.ir

سرماخوردگی یک عفونت ویروسی مسری در راههای تنفسی فوقانی، بینی، سیونس‌ها، گوش‌ها، نای، حنجره و لوله‌هایی است که حلق را از داخل به گوش متصل می‌کنند (یعنی شیپور استاش)

در این مطلب به بررسی علایم، علل، راه‌های پیشگیری و درمان سرماخوردگی می‌پردازیم. (لینک مطلب)

  • حامد عبیری

آکنه نوجوانی - mahu.ir

نمی‌توان درباره شیوع آکنه نوجوانی درصد خاصی را ارائه کرد؛ اما آنقدر شایع هست که بسیاری از نوجوانان و جوانان را درگیر می‌کند. بیشتر بچه‌ها بین سنین ۱۰ تا ۱۵ سالگی به آن دچار می‌شوند و اگرچه هر دو جنس دختر و پسر را درگیر می‌کند؛ اما در پسر‌ها شدت و شیوع بیشتری دارد و در هر دو گروه مبتلا تا چند سال ادامه پیدا می‌کند.

در ایجاد آکنه ۴ عامل نقش عمده دارند که البته به جز این موارد، مسأله ژنتیک هم نقش دارد:

• زیاد بودن ترشح چربی پوست
• عفونت میکروبی به نام پروپیونی باکتریوم آکنه
• التهاب
• بسته شدن منافذ فولیکول مو

آکنه انواع مختلفی دارد که آکنه‌های التهابی و آکنه‌های غیر التهابی دو دسته اصلی آن هستند. جوش‌های سر سیاه و سر سفید که به کومدون معروفند، از جمله آکنه‌های غیر التهابی هستند. آکنه‌های التهابی‌‌ همان ضایعات چرکی هستند که معمولاً آکنه‌ها می‌توانند از غیر التهابی به التهابی تبدیل شوند.

بسیاری از مبتلایان با دستکاری آکنه‌هایشان زمینه را برای تبدیل شدن آن‌ها به آکنه‌های التهابی فراهم می‌کنند و ممکن است که جای جوش روی پوستشان باقی بماند.

آکنه معمولاً از ۱۰ سالگی یا همزمان با سن بلوغ (حدود ۱۵ سالگی) شروع می‌شود و گاهی در ۲۵ تا ۳۰سالگی از بین می‌رود؛ اما در بعضی افراد ممکن است تا ۴۰سالگی و پس از آن هم ادامه پیدا کند که این افراد نسبت به درمان مقاوم ترند.

توصیه می‌کنیم مبتلایان به آکنه هر روز صورت خود را با آب و شوینده مناسب بشویند. این شوینده‌ها باید از نوع آنتی باکتریال باشند. برای شست و شو باید از پن‌ها و ژل شست و شو استفاده شود و مصرف صابون توصیه نمی‌شود چون هم مواد قلیایی دارد که آکنه را بد‌تر می‌کند و هم ممکن است حاوی اسانس و کرم باشد که اصلاً نباید از آن‌ها استفاده کرد. پن و ژل مخصوص پوست چرب بهترین گزینه هستند. در این زمینه روزانه ۲بار شست و شو کافی است. استفاده از عطر و ادوکلن راه مناسبی نیست و تأثیر خاصی ندارد. به هر حال درمان‌های موضعی خود بر پایه الکل هستند و ترکیبات مؤثرتری دارند.

عوامل تشدید کننده آکنه:

۱- استرس و ناراحتی اعصاب: هر نوع فشار عصبی باعث بد‌تر شدن جوش‌ها می‌شود و هر فشار عادی امتحان و درس خواندن هم نقش منفی و تشدید کننده دارد.

۲- نوع تغذیه: معمولاً خود بیماران می‌دانند که چه مواد غذایی‌ای وضعیت آکنه آن‌ها را بد‌تر می‌کند؛ اما عموماً غذاهای خیلی چرب، شیرینی، شکلات، خامه، زرده تخم مرغ، تخمه و.. باعث این مسأله می‌شود.

۳- کرم‌های چرب آرایشی: این مسأله بیشتر برای خانم‌ها دردسر ساز است. کرم‌های آرایشی، کرم پودر، پن کک، مرطوب کننده، ضد آفتاب و... اگر از نوع فاقد چربی نباشند، باعث بد‌تر شدن شرایط آکنه می‌شوند.

۴- گرما و تعریق: قرار گرفتن فرد در محیط‌های گرم که منجربه تعریق می‌شود و همین مسأله بر شدت آکنه‌ها اثر می‌گذارد.

۵- داروهای استروئیدی: معمولاً پسرهایی که به باشگاه‌های بدن سازی می‌روند و ورزش سنگین انجام می‌دهند، وقتی داروهای استروئیدی آنابولیک مصرف می‌کنند هم مبتلا به آکنه می‌شوند و هم وضیت آکنه‌هایشان بد‌تر می‌شود.

۶- اختلالات هورمونی: اگر خانمی مشکل تعویق دوره ماهانه همزمان با ریزش مو‌ها، رشد موهای زائد روی صورت و جوش‌های زیاد دارد، احتمالاً دچار اختلال هورمونی است که اگر رفع نشود مشکل آکنه‌اش را هم بد‌تر می‌کند.

پانوشت: متن از جناب دکتر شهریار نظری - متخصص پوست و مو

  • حامد عبیری

روغن زیتون - mahu.ir

انسولینی به نام زیتون:
مطالعات روی بیماران دیابتی نشان داده است، غذای سالمی که حاوی روغن زیتون باشد آثار خوبی در کنترل قندخون دارد. اضافه کردن روغن زیتون به رژیم غذایی افراد دیابتی نه تنها موجب کاهش قندخون آن‌ها می‌شود بلکه سطح تری گلیسیریدشان را هم کم می‌کند چرا که این ماده معمولا در خون افراد دیابتی بالا است و از عوامل ایجادکننده مشکلات قلبی است. همچنین، محققان می‌گویند مصرف روغن زیتون حساسیت بدن را نسبت به انسولین بیشتر کرده و قندخون تنظیم می‌شود، به علاوه می‌تواند از تجمع چربی‌ها در اطراف شکم جلوگیری کند. (لینک مطلب)

  • حامد عبیری

جراحی لیفت صورت - mahu.ir

اگر شما از علائم افزایش سن در صورت خود ناراضی هستید، عمل جراحی لیفت صورت (face lift) یک جراحی زیبایی است که ممکن است انتخاب مناسبی برای شما باشد. این جراحی پلاستیک می‌تواند علائم قابل مشاهده افزایش سن در صورت و گردن را بهبود ببخشد. این علائم شامل شل شدن پوست و عضلات صورت و گردن و بنابراین عمیق شدن چین‌ها بخصوص در کنار بینی و گوشه دهان و شلی پوست ناحیه فک تحتانی و ایجاد غبغب می‌باشند.

اعمال جراحی پلاستیک جوانسازی که معمولاً همراه لیفت صورت انجام می‌شوند، لیفت ابرو و جراحی پلک‌ها می‌باشند. در برخی موارد استفاده از پروتزهای صورت به بهتر شدن نتیجه کمک می‌نماید. گاهی لیپوساکشن صورت و غبغب همراه این جراحی انجام می‌شود.

درمانهای غیر جراحی جوانسازی نمی‌توانند نتیجه جراحی پلاستیک را داشته باشند ولی می‌توانند به تاخیر انداختن جراحی پلاستیک صورت کمک کنند و یا نتایج جراحی پلاستیک را بهتر نمایند. این درمان‌ها شامل تزریق چربی یا ژل، تزریق بوتاکس یا لایه برداریهای پوستی می‌باشند.

جراحی لیفت صورت (فیس لیفت) هم با بیهوشی عمومی و هم با بی‌حسی موضعی همراه با داروی آرامبخش زیر نظر متخصص بیهوشی امکان پذیر است. بسته به وسعت عمل مورد نیاز، برش‌ها متفاوت می‌باشند. در نوع کلاسیک برش در ناحیه موهای شقیقه شروع شده و دور گوش در روی خطوط طبیعی می‌چرخد و نهایتاً در بین موهای پشت گوش پابان می‌یابد.

لایه‌های عمقی صورت و عضلات بالا برده شده و پوست اضافی برداشته می‌شود. گاهی برای بهتر کردن وضعیت گردن برشی دیگر در زیر چانه داده می‌شود. برش‌ها با بخیه‌های ظریف بسته می‌شوند. بعد ازترمیم، محل برش‌های عمل در داخل مو‌ها و در داخل خطوط طبیعی صورت و گوش مخفی هستند و به راحتی دیده نمی‌شوند.

بعد از فروکش نمودن تورم بهبودی ظاهر صورت قابل توجه می‌باشد. نتیجه نهایی عمل شما نه تنها ظاهر جوان‌تر و سر حال‌تر می‌باشد بلکه همچنین باعث اعتماد به نفس بیشتر شما خواهد شد.

پانوشت: متن از جناب دکتر محمد مهدی طرزی - متخصص گوش، حلق و بینی

  • حامد عبیری

ویلچر - mahu.ir

در بسیاری از بیماران مبتلا به اختلال حرکتی داشتن ویلچر مناسب جزء اصل زندگی این افراد است. و به قول یکی از بیماران آسیب نخاع «ویلچر بد بد‌تر از همسر بد است». با توجه به تنوع فراوان ویلچر‌ها و وسایل جانبی آن در حال حاضر تجویز ویلچر در کلینیکهای خاص (Seat clinic) انجام می‌شود. در کشور ما کار‌شناسان کار درمانی در این زمینه اطلاعات لازم را در اختیار بیماران قرار می‌دهند.

در این مقاله به نکاتی در انتخاب ویلچر مناسب اشاره می‌کنیم. (لینک مطلب)

  • حامد عبیری

لوازم آرایش - mahu.ir

تا به امروز، با معدود افرادی رو به رو شده‌ایم که گفته‌اند آرایش را برای همیشه کنار گذاشته‌اند. جرم همه ما استفاده ازمحصولات تا آخرین مقدار موجود در بسته بندی‌های آنهاست، به خصوص اینکه قیمت بالای این محصولات دربازار باعث می‌شود که تا تمام نشدن همه محتویات مواد آرایشی آن‌ها را دور نیندازیم؟

حقیقت این است که مواد آرایشی در تماس مدوام با میکروب‌های موجود در دست‌ها وتمام چیزهایی هستند که برای استفاده از آن‌ها به کار می‌بریم. در ادامه به برخی از مشکلاتی که در اثر استفاده از مواد آرایشی ایجاد می‌شود وچند نکته مفید جهت جلوگیری از مشکل را اشاره می‌کنیم.

دردسرهایی که آرایش کردن ایجاد می‌کند:

۱- جدی‌ترین آسیب به قرنیه وارد می‌شود. در هنگام آرایش چشم اغلب شانه‌های ریمل با قرینه تماس پیدا می‌کند و آن را خراش می‌دهد. این آسیب ممکن است به عفونت منجر شود.

۲- باکتری‌های موجود در پوست ممکن است در داخل لوازم آرایشی مورد استفاده‌مان رشد کنند. این امر ممکن است به ورم ملتحمه باکتریایی منجر شود.

۳- رنگ و رایحه موجود در لوازم آرایشی ممکن است آلرژی زا باشد و باعث، خارش و قرمزی چشم یا پلک شوند.

مداد خط چشم را تیز نگاه دراید تا پوشش چوبی آن‌ها چشم یا پلک را خراش ندهند. هر سه ماه یک بار لوازم آرایشی را تجدید کنید. لوازم آرایشی مشترک استفاده نکنید. باکتری‌های پوستی در افراد مختلف یکسان نیست. اگر لوازم آرایشیتان به باکتری‌های فرد دیگری آلوده شود. ممکن است عفونت وی را دریافت کنید.

در صورت بروز آسیب پوستی استفاده از لوازم آرایشی را تا بهبود کامل قطع کنید و بعد از آن محصولات آرایشی که قبلا استفاده می‌کردید را دور بیندازید.

پانوشت:

متن از خانم دکتر مریم ملکی - متخصص پوست و مو

  • حامد عبیری

سنگ ادراری - mahu.ir

سنگ چیست؟
سنگ یک توده سخت و تو پر می‌باشد که در کیسه صفرا- مثانه و کلیه‌ها ساخته می‌شود. سنگ‌ها علل و درمانهای متفاوت دارند. این بروشور درباره سنگ‌های کلیه و حالب می‌باشد. سنگ‌ها در کلیه ساخته می‌شوند و در آنجا مانده یا وارد حالب می‌شوند.

سنگهای کلیه زمانی که مواد معدنی و نمک‌های اسیدی در ادرار حالت کریستالی پیدا می‌کنند ساخته می‌شوند. اکثر این سنگ‌ها با ادرار از بدن خارج می‌سوند ولی در بعضی موارد به درمان یا خارج کردن نیاز پیدا می‌کنند. (لینک مطلب)

  • حامد عبیری

بیماری قلبی - mahu.ir

نکات مهم در رابطه با دردهای قفسه صدری:
درابتدا بهتر است بجای کلمه درد قفسه صدری از اصطلاح چست دیس کامفورت (CHEST DISCOMFORT) استفاده کرد. که به معنی هر نوع احساس ناراحتی در قفسه سینه می‌باشد.

درد قفسه صدری یک راز بالینی است که پزشک مانند یک کارآگاه دقیق بایستی علت آن را مشخص کند. دانش، دقت، هوش، حوصله وقدرت تصور پزشک، همگی برای دست یابی به شرح حال دقیق و معاینه صحیح و ارزیابی درست یافته‌ها ضروری است. (لینک مطلب)

  • حامد عبیری

جوش صورت - mahu.ir

آیا واقعا راهی برای بهبود جوش‌های درمان ناپذیر وجود ندارد؟
قبل از بررسی علل ونحوه درمان این نوع جوش‌ها، باید دید منظور از (جوش‌های درمان ناپذیر) چیست زیرا در علم پزشکی پدیده‌ای به نام جوش درمان پذیر وجود ندارد.

یعنی این جوش‌ها با سایر جوش‌ها تفاوتی ندارد؟
چرا، اما عنوان درمان ناپذیر یا غیر قابل درمان برای آن‌ها اشتباه است. این نوع جوش (جوش سرکش) یا (آکنه مقاوم به درمان) نام دارد را به طور کلی نا‌موفق بودن درمان در یک چند مرحله اول، ممکن است برای هر فردی اتفاق بیفتد و مشکل حادی نیست.

این مقاومت به درمان به چه دلیل ایجاد می‌شود؟
تشکیل آکنه‌ها روی پوست بر اثر علل متعددی اتفاق می‌افتد وبرای یافتن دلایل پیدایش آن‌ها باید تک تک این عوامل بررسی شوند. اگر یکی از این عوامل در بررسی‌ها در نظر گرفته نشده باشند، درمان با شکست مواجه شد.

عوامل اصلی بروز آکنه کدام هستند؟
متخصصان پوست دربررسی آکنه‌ها برای درمان ۴ عامل اصلی را در نظر می‌گیرند، میزان تجمع باکتری‌ها در محل بر وز جوش‌ها که نقش مهمی در به وجود آمدن وتشدید جوش دارد، وضعیت مجاری پیلوسباسه ومیزان ترشح سبوم ودر ‌‌نهایت هورمون‌ها. وقتی آکنه یک بیمار درمان نمی‌شود، اولین علت آن می‌تواند بی‌توجهی به یکی از این ۴ عامل باشد.

همکاری خود بیمار در درمان آکنه‌ها چقدر اهمیت دارد؟
در حقیقت یکی از مهم‌ترین عوامل بهبود آکنه وبه طور کلی هر بیماری‌ای، همکاری خود بیمار با پزشک در پیگیری مراحل درمان است. این خودبیماراست که باید بر اساس دستور مراحل درمان را طی کند. اشتباه در مصرف دارو‌ها که یکی از عوامل شایع شکست درمان محسوب می‌شود، ممکن است علل متعددی داشته باشد که اصلیترین آن‌ها سهل انگاری در مصرف صحیح دارو‌ها وتوضیح ندادن صحیح پزشک یاداروسازدر مورد شیوه ومیزان استفاده از داروست.

آیا آکنه‌ها در همه افراد به یک شیوه درمان می‌شوند؟
نه، ولی به طور کلی برای درمان آکنه‌های خفیف داروهای موضعی و شستشوی کافی است ولی در انواع دیگر داروهای سیستمیک (خوراکی) نیز برای بیمار تجویز می‌شود.

یعنی روش درمانی پله‌ای؟
دقیقا، ولی اصول همه این روش‌ها با هم مشابه است. در مراحل اول، پزشک سعی می‌کند با استفاده از داروهای آنتی بیوتیک موضعی به درمان آکنه هابپردازد. در این مرحله، برای از بین بردن جوش‌ها معمولا داروهای کمدولیتیک وداروهای موضعی مانند (ترتینوئین) تجویز می‌شود.

توصیه برای استفاده از شوینده‌ها و شامپوهای مناسب همراه با استفاده از این داروهای موضعی در این مرحله کافی است. درمراحل بعدی وشدید‌تر، پزشک آنتی بیوتیک‌های خوراکی را نیز در کنار داروهای موضعی تجویز می‌کند.

درمان در مراحل بعدی می‌تواند استفاده از داروهای هورمونی برای مهار آندروژن‌ها باشد. در ‌‌نهایت نیز در صورت وجود آکنه‌ها کیستیک، داروی معرف (ایزوترتینوئین) خوراکی یا‌‌ همان (آکوتان) برای بیمار تجویز می‌شود، اما در تمام این مراحل باید توجه داشت نمی‌توان برای همه بیماران مبتلا به آکنه از یک نسخه واحد استفاده کرد وتجویز هر یک از دارو‌ها باید با توجه به معاینه، بررسی وتشخیص پزشک انجام شود.

در افرادی که مشاغل پراسترس دارند استرس می‌تواند با فعال نگه داشتن التهاب، آکنه‌ها را مقاوم به درمان کند. همچنین قرار گرفتن در معرض تابش نور مستقیم خورشید می‌تواند روند درمان راکند‌تر کند.

نکته پایانی
افراد مبتلا به اکنه از دستکاری جوش‌ها خودداری کنند. چون این کار علاوه بر ایجاد زخم و خراشیدگی روی پوست، جوش‌ها را از حالت استریل خارج می‌کند. همچنین استفاده از موارد آرایش نامناسب و یا کرمهای مرطوب کننده و یا ضد آفتاب‌های معمولی می‌تواند سبب تشدید آکنه و مقاومت درمان جوش شود.

پانوشت: متن از خانم دکتر مریم ملکی - متخصص پوست و مو

  • حامد عبیری

پوسیدگی دندان - mahu.ir

پوسیدگی دندان در یک لحظه و یک روز انجام نمی‌شود، بلکه مدت زمانی لازم است تا مینا حل شده و بافت مینا از بین برود تحقیقات نشان داده است که بعد از خوردن غذا و رسیدن مواد قندی به میکروب‌های پلاک ۲تا ۵ دقیقه طول می‌کشد تا اسید ایجاد شود. در طی مدت ۱۰ دقیقه میزان اسید به حداکثر مقدار خود می‌رسد سپس ۲۰ تا ۶۰ دقیقه در‌‌ همان حال باقی می‌ماند و بعد از آن به تدریج به حال عادی برمیگردد.

با هر بار خوردن، غذای حاوی مواد قندی محیط پلاک میکروبی اسیدی می‌شود و تا این محیط اسیدی به حالت عادی بر می‌گردد، با خوردن مجدد آن، محیط دهان دوباره اسیدی می‌گردد. به این ترتیب دندان‌ها دچار پوسیدگی می‌شوند.

محل‌های شایع پوسیدگی:
محل‌های شایع تجمع پلاک میکروبی بر سطح دندان‌ها، مکان‌های شایع پوسیدگی در دندان‌ها می‌باشند که شامل سه ناحیه زیر است:

شیارهای سطح جونده:
در سنین اولیه رویش دندان‌های آسیای دائمی که دارای شیارهای عمیق می‌باشند، به دلیل تجمع مواد غذایی در داخل شیار‌ها، احتمال ایجاد پوسیدگی خیلی زیاد می‌باشد.

سطوح بین دندانی:
به علت عدم دسترسی موهای مسواک به این منطقه و عدم استفاده از نخ دندان، میزان تجمع مواد غذایی و در ‌‌نهایت احتمال پوسیدگی در این سطوح بالاست. لازم به ذکر است که این مناطق را تنها با استفاده از نخ دندان می‌توان تمیز کرد.

طوق دندان یا ناحیه اتصال لثه با دندان:
پوسیدگی طوق دندان ایجاد می‌گردد، تجمع میکروب‌ها در این ناحیه باعث بروز بیماری‌های لثه هم می‌شود.

افراد در معرض خطر پوسیدگی دندانی:

• کودکان (بیش از دیگر گروههای سنی)
• کودکانی با رژیم غذایی حاوی میزان بالای کربوهیدرات
• افرادی با بهداشت دهان ضعیف
• افرادی که فلوراید به میزان مناسب دریافت نمی‌کنند، و یا در مناطقی سکونت دارند که آب آشامیدنی آنجا به میزان مناسب فلوراید ندارد.
• افراد با نقص و مشکلات فیریکی که توانایی رعایت بهداشت دهان خود را ندارند.
• کودکان والدینی که خود دارای پوسیدگی‌های فعال هستند.
• کودکان با بیماری خاص که تحت درمان‌های ویژه قرار می‌گیرند.

پانوشت: متن از جناب دکتر حمیدرضا عزیزی - جراح و دندانپزشک

  • حامد عبیری