مجله اینترنتی رویش

رویش جوانه‌های سلامتی

مجله اینترنتی رویش

رویش جوانه‌های سلامتی

۲۴ مطلب در فروردين ۱۳۹۰ ثبت شده است

چاقی - mahu.ir

سرطان سینه یکی از سرطان‌های شایعی است که امروزه در تمام نقاط دنیا افراد زیادی را درگیر می‌کند. البته این سرطان در صورت تشخیص به موقع، قابل درمان بوده و فرد می‌تواند به زندگی خود ادامه دهد. علاوه بر این خوب است دقت داشته باشیم که با رعایت عادات صحیح شیوه زندگی می‌توانیم از بروز این بیماری پیشگیری کرده و تا آخر عمر به سلامت زندگی کنیم. میترا زراتی، کارشناس ارشد علوم تغذیه با اشاره به اهمیت این بیماری هشدار می‌دهد: «یکی از مشکلات و بیماری‌های شایع در دنیای امروز سرطان سینه است، که متاسفانه حتی آقایان را نیز درگیر می‌کند. در این رابطه باید دقت داشت که نوع رژیم غذایی و شیوه زندگی فرد تاثیر چشمگیری در میزان بروز بیماری دارد.»

اضافه وزن و چاقی، عامل افزایش‌دهنده خطر

وی با اشاره به اهمیت حفظ وزن متعادل توضیح می‌دهد: «مشخص شده است احتمال ابتلا به سرطان سینه میان افراد چاق و دارای اضافه وزن، بیشتر از سایرین است. البته حتی افرادی که سابقه وجود این بیماری در خانواده را نداشته باشند نیز به دلیل افزایش وزن می‌توانند در معرض ابتلا به سرطان سینه قرار گیرند. البته عکس این مطلب نیز درست است، به این معنی که احتمال ابتلا به بیماری میان افرادی که وزن ایده‌آل داشته و فعالیت بدنی منظم انجام می‌دهند، حتی اگر به لحاظ ژنتیک مستعد بوده و این بیماری را در خانواده درجه اول خود داشته باشند کاهش می‌یابد.»

  • حامد عبیری

کولیت - mahu.ir

سندرم روده تحریک‌پذیر یا کولیت عصبی یکی از اختلالات شایع گوارشی است که افراد زیادی درگیر آن هستند. با این وجود باز هم شناخت کمی نسبت به این بیماری وجود دارد و افراد، کمتر از شرایط بیماری اطلاع دارند.

دکتر ستار جعفری، فوق تخصص بیماری‌های گوارش و کبد خاطر نشان می‌کند: «سندرم روده تحریک‌پذیر یکی از شایع‌ترین بیماری‌های گوارشی است. این بیماری خطرناک نبوده و زندگی فرد را تهدید نمی‌کند، اما ناراحتی‌ها و مشکلاتی برای او ایجاد خواهد کرد که آزاردهنده است. این بیماری همراه با درد و ناراحتی شکمی بوده و با تغییرات اجابت مزاج به صورت اسهال یا یبوست و گاهی هر دو حالت همراه است. البته در شرایطی نیز بیماری با حالت نفخ نمایان می‌شود.»

وی با اشاره به این‌که حدود 15 درصد افراد در ایران دچار این مشکل هستند، می‌افزاید: «این بیماری میان خانم‌ها شایع‌تر بوده و اغلب در سنین کمتر از 45 سال بروز می‌کند. علت بیماری هنوز به طور قطعی مشخص نشده است، ولی تصور می‌شود که در این بیماری توازن اعصابی که احساس روده را به مغز منتقل می‌کنند، به هم می‌خورد.»

به گفته دکتر جعفری استرس‌های روحی، مصرف برخی غذاها و تحریکات مکانیکی در روده‌ها نیز باعث می‌شوند که بیماری بیشتر نمایان شود.

این پزشک متخصص یادآور می‌شود: «افرادی که به این بیماری مبتلا می‌شوند، انسان‌هایی حساس هستند. ولی نمی‌توان گفت همه کسانی که حساس هستند به این بیماری مبتلا خواهند شد. این افراد معمولاً درگیر بیماری‌های دیگری مانند سردردهای میگرنی، سوزش سردل، سندرم خستگی مزمن، مشکلات اضطرابی، وسواس و اختلالات خواب نیز بوده و از این شرایط رنج می‌برند.»

  • حامد عبیری

کمک های اولیه - mahu.ir

اگر در یک صحنه حادثه با فرد آسیب‌دیده‌ای مواجه شوید که بیهوش است، فکر می‌کنید تا قبل از رسیدن اورژانس چگونه می‌توانید وضعیت سلامت او را ارزیابی کنید؟ واضح است تا ندانید که یک مصدوم به چه کمکی نیاز دارد نمی‌توانید کار مفیدی برای او انجام دهید. یعنی ابتدا باید مشکل او را تشخیص دهید تا بعد بتوانید به او کمک کنید.

چه باید کرد؟

در کمک‌های اولیه، ارزیابی مصدوم یکی از مهمترین مهارت‌هاست. معمولا اولین نکته در هنگام رسیدن به بالین مصدوم ، بررسی صحنه حادثه است. در این مرحله شما می‌توانید میزان ایمنی صحنه، علت آسیب‌دیدگی یا بیماری مصدوم و گفته‌های شاهدان در مورد نحوه وقوع سانحه را بررسی کنید. اگر تشخیص دادید مصدوم در صحنه حادثه در معرض خطرات بیشتری مثلا نزدیک یک صحنه آتش‌سوزی است، سریعا او را با احتیاط زیاد از صحنه خطر دور کنید، ولی در صورتی که صحنه حادثه بدون خطر است به هیچ عنوان مصدوم را حمل نکنید. چراکه اگر مصدوم دچار آسیب‌ نخاعی شده باشد یک حرکت نادرست می‌تواند منجر به قطع نخاع و فلج دائم مصدوم تا آخر عمر شود. بنابراین به محض دیدن مصدوم سعی در حمل یا انتقال او نکنید. حمل مصدوم باید به وسیله افراد آموزش‌دیده و با مهارت‌های خاصی انجام گیرد. پس از بررسی صحنه، ارزیابی وضعیت جسمی مصدوم آغاز می‌شود. ارزیابی مصدوم شامل 2 نوع ارزیابی اولیه و ارزیابی ثانویه است که در مورد مصدومان بیهوش اغلب از ارزیابی اولیه استفاده می‌شود.

  • حامد عبیری

ویروس آبله - mahu.ir

به زودی سازمان بهداشت جهانی در مورد نابودی تنها نمونه‌های بازمانده از ویروس آبله تصمیم خواهد گرفت. این تصمیم می‌تواند ویروس واریولا را به هدف تازه تروریسم تبدیل کند یا نگرانی‌های دیگری را رقم بزند.

تاریخ نشان می‌دهد از مصر باستان تا آخرین سال‌های قرن هجدهم میلادی، آبله یکی از مرگبارترین بیماری‌های واگیر در جامعه بشری بوده است. این بیماری که جان نزدیک به یک‌سوم از قربانیان خود را می‌گیرد، زمانی مهار شد که ادوارد جنر، توانست اهمیت مایه‌کوبی با ترشحات آبله گاوی را در انسان اثبات کند.

در حال حاضر بیش از 30 سال است که این بیماری در جامعه بشری ریشه‌کن شده است. فکر می‌کنید اگر تصمیم نهایی برای از میان‌بردن دو لوله آزمایش حاوی نمونه‌های ویروس باقی‌مانده در جهان اتخاذ شود، می‌توان آبله را تنها در کتاب‌های پزشکی و تاریخ جهان جستجو کرد؟

به گزارش پاپ‌ساینس، این اولین‌بار نیست که بحث از میان‌بردن نمونه‌های ویروس آبله در جهان مطرح می‌شود اما می‌تواند آخرین بار باشد. یک دهه پس از ریشه‌کنی این بیماری در دهه 1970 / 1350، این بحث توسط کارشناسان «سازمان بهداشت جهانى» آغاز شد و احتمالا با تعیین زمان و محل از میان‌بردن دو نمونه موجود در جهان که یکی در «مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌ها» در آتلانتا، ایالات متحده و دیگری در محلی در سیبری، روسیه نگهداری می‌شود، در نشست اخیر این سازمان به نتیجه نهایی خواهد رسید.

واکسن آبله - mahu.ir

این طرح موافقان و مخالفان متعددی دارد. موافقان این طرح با توجه به ریشه‌کنی 30 ساله این ویروس در جامعه انسانی، بحث بیوتروریسم و استفاده از این نمونه‌ها به عنوان سلاح میکروبی را مطرح می‌کنند. پیش از این ارتش انگلستان در اواسط قرن هجدهم میلادی پتوهای آلوده به این ویروس را در اختیار سرخپوستان آمریکا قرار داد و از آبله به عنوان سلاح میکروبی استفاده کرد.

عده‌ای از مخالفان از وجود نمونه‌های دیگر ویروس در جهان نگران هستند و عده‌ای موضوع از دست دادن شانس تحقیق روی این نمونه‌ها را مطرح می‌کنند. مسئله نگران‌کننده دیگر شباهت زیاد بعضی نمونه‌های حیوانی این ویروس به ویروس آبله انسانی است که در نتیجه جهش می‌تواند به نمونه انسانی مرگبار تبدیل شود.

کارشناسان مخالف و موافق این طرح در ماه آینده گرد هم خواهند آمد تا سرنوشت تنها نمونه‌های بازمانده از این ویروس را رقم بزنند.


عضویت در خبرنامه سایت - mahu.ir

  • حامد عبیری

سکته قلبی زنان

۲۷
فروردين

سکته قلبی - mahu.ir

مردان و زنان از لحاظ اغلب عوامل خطرساز بیماری‌های قلبی از قبیل کلسترول بالا،‌ کم‌تحرکی،‌ فشار خون بالا و سیگار کشیدن با هم تفاوتی ندارند اما برخی از تفاوت‌های جنسیتی از لحاظ بروز، ‌علایم و پیامد بیماری‌های قلبی بین آنها وجود دارد.

زنان در مقایسه با مردان، با احتمال بیشتری ممکن است از بیماری قلبی بمیرند. آنها با احتمال 2 برابر بیشتر از مردان در طول 6 سال پس از حمله قلبی اولشان ممکن است دچار حمله قلبی دوم شوند و به اندازه مردان نیز پس از جراحی بای‌پس یا آنژیوپلاستی بهبود پیدا نمی‌کنند. اما در مقابل، زنان نسبت به مردان 10 سال دیرتر دچار بیماری‌های قلبی می‌شوند.

شروع دیررس بیماری‌های قلبی در زنان احتمالا ناشی از اثرات محافظتی استروژن‌های (هورمون‌های جنسی زنانه) تولیدشده در تخمدان‌ها است که تا زمان یائسگی ادامه دارد. اما از آنجایی که زنان بعدها دچار بیماری قلبی می‌شوند، با احتمال بیشتری ممکن است بیماری‌های همراه مانند دیابت، باعث ایجاد اختلال در درمان و بهبودی زنان از بیماری قلبی شود. زنان همچنین دارای قلب و عروق کرونر (عروق‌ تغذیه‌کننده قلب) کوچک‌تری هستند‌ که به نوبه خود ممکن است انجام جراحی قلب را مشکل‌تر کند و کارایی برخی از تکنیک‌های استاندارد تشخیصی مانند آنژیوگرافی عروق کرونر را نیز کمتر کند.

آنژیوگرافی برای یافتن پلاک‌های مملو از کلسترول که در عروق خونی برجسته شده و باعث انسداد این شریان‌ها می‌شوند، شیوه‌ خوبی است. پلاک‌های شریانی معمولا در مردان این‌گونه تشکیل می‌شوند. اما در زنان پلاک‌های چربی ممکن است به صورتی یکنواخت در طول دیواره‌های شریان‌ها تشکیل شوند و به داخل رگ برجستگی نداشته باشند‌ و در نتیجه در آنژیوگرافی معمولا تشخیص داده نشوند.

حمله‌های قلبی در مردان معمولا ناشی از پارگی پلاک‌های شریانی است که باعث می‌شود در محل پلاک لخته‌ای تشکیل شود و جریان خون در شریان متوقف شود. زنان با احتمال بیشتری نسبت به مردان ممکن است دچار بیماری عروق کوچک (میکروواسکولر) باشند؛ به این معنا که شاخه‌های ریز و میکروسکوپی شریان‌های کرونر (شریان‌های تغذیه‌کننده قلب) تنگ و باریک شوند. این رگ‌های میکروسکوپی که به دلیل کوچکی‌شان در آنژیوگرافی دیده نمی‌شوند، قلب را تغذیه می‌کنند و آن را سالم نگه می‌دارند. حتی هنگامی که شریان‌های اصلی کرونر باز هستند،‌ بیماری عروق میکروسکوپی ممکن است رسیدن اکسیژن به قلب را محدود کند و باعث درد قلبی و سایر علایم شود.

  • حامد عبیری

تومور مغزی - mahu.ir

دوره کودکی از دوران بسیار مهم زندگی هر انسانی به شمار می‌رود. از نظر رشد و نمو، دوره کودکی یکی از فعال‌ترین مراحل تکاملی به حساب می‌آید. در این میان بیماری‌های مختلفی در نقش عوامل بازدارنده رشد ظاهر می‌شوند و برخی از آنها اثرات نامطلوب و طولانی‌مدت بر سلامت کودک و پس از آن در دوره جوانی و بزرگسالی بر جای می‌گذارند. یکی از این عوامل سرطان‌ها هستند.

در واقع سرطان مختص سالمندان نیست و ممکن است از همان ابتدای کودکی انسان را گرفتار کند. در این میان سرطان‌های مغز شایع‌ترین تومور جامد و دومین سرطان شایع را پس از لوسمی در کودکان شامل می‌شوند. بیشتر این سرطان‌ها تومورهای اولیه‌ای هستند که ازهمان ابتدا در مغز ایجاد می‌شوند و نتیجه مهاجرت سلول‌های سرطانی از نقاط دیگر بدن به مغز نیستند. هر یک از انواع تومورهای مغزی اگر بزرگ شود و به بافت‌های حیاتی مغز که کنترل تنفس و گردش خون را به عهده دارند فشار وارد کند، می‌تواند حیات کودک را به مخاطره بیندازد.

  • حامد عبیری

کلیه - mahu.ir

یک جراح و متخصص بیماری‌های کلیوی هشدار داد: مصرف زیاد فسفر برای بیماران مبتلا به نارسایی‌های کلیوی مضر است.

دکتر نادعلی موسی‌نژاد، ضمن بیان این که کلیه‌ها در بدن انسان مسوول پاکسازی مواد زائد و خارج کردن آب اضافی هستند، اظهار کرد: کلیه‌ها هورمون‌هایی را می‌سازند که موجب تقویت استخوان‌ها و فرآیند خون‌سازی در بدن می‌شود.

وی ادامه داد: کاهش عملکرد کلیه سبب تجمع مواد زائد و آب اضافی، افزایش فشار خون و ساخته نشدن گلبول‌های قرمز خون به مقدار کافی می‌شود که در نتیجه سلامت انسان به خطر می‌افتد.

فوق‌تخصص اندویورولوژی و لاپاراسکوپی پیشرفته افزود: به طور کلی کاهش عملکرد کلیه موجب اختلالاتی در سیستم اسکلتی، اعصاب، پوست، مفاصل و خون می‌شود که در این صورت افراد نیاز به انجام روش‌های درمانی برای جایگزینی عملکرد کلیه ‌در بدن دارند.

موسی‌نژاد یادآور شد: کاهش تدریجی و پیش رونده عملکرد کلیه طی سالیان متوالی منجر به بیماری نارسایی کلیه می‌شود.

وی تصریح کرد: کاهش دفع ادرار، بالا رفتن اوره خون، استفراغ، تهوع، کاهش وزن، ادرار کف‌آلود، خون در ادرار، درد پشت و پهلو، احساس خستگی و ضعف، احساس گیجی و کاهش اشتها و اشکال در خواب از علائم ابتلا به بیماری نارسایی کلیه است.

جراح و متخصص بیماری‌های کلیوی ادامه داد: فرد مبتلا به بیماری نارسایی کلیوی در نتیجه کاهش هورمون اریتروپویتین به کم‌خونی دچار می‌شود که این هورمون توسط کلیه‌ها در بدن ساخته می‌شوند.

وی با اشاره به این که دستگاه همودیالیز مواد سمی، مایعات اضافی و مواد زائد خون را پاکسازی می‌کند، گفت: این دستگاه فشار خون بدن را کنترل و تعادل سدیم، پتاسیم، کلسیم و بی‌کربنات بدن را تنظیم می‌کند.

جراح و متخصص بیماری‌های کلیوی یادآور شد: دستگاه همودیالیز جایگزین قسمتی از عملکرد کلیه‌ می‌شود که دارو، رژیم غذایی و محدودیت مایعات معمولا مورد نیاز است.


عضویت در خبرنامه سایت - mahu.ir

  • حامد عبیری

زرد زخم - mahu.ir

اکثر ما در دوران زندگی خود حداقل یک‌بار به شکلی از بیماری یا تحرکات پوستی مبتلا شده‌ایم، یکی از شایع‌ترین انواع عفونت‌های پوستی زردزخم است که به طور عمده شیرخواران و کودکان سنین پایین را درگیر کرده و گاهی با خارش، تب، ضعف و بی‌حالی همراه است.

دکتر رکسانا یغمایی، متخصص پوست و مو در این باره می‌گوید: زردزخم یک عفونت واگیر و سطحی پوست است که اغلب در اطراف لب، بینی، گوش و قسمت‌هایی از دست و پا ایجاد می‌شود؛ ضایعات به شکل تاول‌های کوچک بوده و به سرعت می‌ترکند و زخمی زردرنگ به جا می‌گذارد.

تاول‌ها در برخی موارد حاوی عفونت بوده و با توجه به این که در صورت خاراندن توسط فرد مبتلا به آسانی پاره می‌شوند، می‌توانند با انتشار عفونت‌ به نقاط دیگر بدن، سطح بیشتری از پوست را درگیر کنند. وی می‌افزاید: زردزخم در صورت تماس نزدیک فرد مبتلا با اطرافیان خود قابلیت سرایت به آنان را نیز دارد.

  • حامد عبیری

گلوکوم - mahu.ir

یک چشم پزشک با اشاره به عدم درمان قطعی آب سیاه (گلوکوم) گفت: مصرف خودسرانه و زیاد داروهای کورتن و بتامتازون موجب بروز این بیماری می‌شود.

دکتر قاسم فخرایی در گفت وگو با ایسنا افزود: بیماری آب سیاه آسیب پیشرونده در بینایی است که در اغلب موارد به علت افزایش فشار مایع داخل چشم ایجاد و موجب مرگ رشته عصبی چشم و در نهایت مرگ سلول‌های آن می‌شود.

وی با بیان این‌که این بیماری در اغلب موارد تا مراحل پیشرفته بدون علامت است، گفت: آب سیاه مادرزادی که اغلب در زمان تولد تشخیص داده می‌شود و آب سیاه بالغین از نوع حاد با علائم قرمزی، درد و تیرگی دید در این مورد استثنا هستند.

این متخصص چشم اظهار کرد: با توجه به بی‌علامت بودن بیماری آب سیاه در مراحل اولیه این بیماری، مراجعه دوره‌ای به پزشک به منظور پیشگیری و تشخیص بموقع آن الزامی است. وی با تاکید براین که معاینه چشم به منظور تشخیص بموقع آب سیاه قبل از 40 سالگی هر دو سال یک بار و بعد از40 سالگی هر سال یک بار بسیار ضروری است، افزود: افرادی که سابقه خانوادگی گلوکوم دارند باید سریع‌تر از دیگران به پزشک مراجعه کنند.

دکتر فخرایی از علائم بیماری آب سیاه، اختلال میدان بینایی در درازمدت و تاری دید را نام برد و اظهار کرد: مشکل مهم در بیماری آب سیاه برخلاف آب مروارید غیرقابل برگشت بودن دید از بین رفته است بنابراین درمان این بیماری برای برگشت دید نیست بلکه برای حفظ بینایی موجود است. وی گفت: آب سیاه غیرمادرزادی با پایین آوردن فشار داخل چشم توسط پزشک درمان می‌شود و در موارد مادرزادی تنها راه درمان، جراحی است. این متخصص چشم یادآور شد: گلوکوم درمان قطعی ندارد و همواره با بیمار باقی می‌ماند و تنها کمک پزشک کاهش دادن فشار روی چشم و حفظ بینایی است بنابراین بیماران باید به طور مداوم داروهایی که به آنها تجویز می‌شود را مصرف کنند و در صورتی که جراحی می‌شوند تحت نظر قرار گیرند.


عضویت در خبرنامه سایت - mahu.ir

  • حامد عبیری

هراس از آی یو دی

۲۱
فروردين

آی یو دی - mahu.ir

دراین مقاله می‌خواهم درباره باورهای غلطی که درباره آی‌یودی در ذهن برخی مردم وجود دارد، حرف بزنم؛ باورهای غلطی که گهگاه باعث ترس برخی زنان از آی‌یودی می‌شود؛ به عنوان نمونه، اینکه آیا افراد سزارین‌شده می‌توانند آی‌یو‌دی بگذارند یا نه؟ آیا افرادی که آی‌یو‌دی دارند می‌توانند دارو مصرف کنند (مانند انواع قرص، کپسول و آسپرین) یا نه؟

باید بگویم نوع زایمان هیچ ربطی به گذاردن آی‌یو‌دی ندارد.با گذشتن شش هفته از سزارین، همانند زایمان طبیعی رحم آمادگی لازم را برای کارگذاری آی‌یو‌دی پیدا می‌کند. ضمنا کارگذاری آی‌یو‌دی تداخلی با مصرف دارو ندارد. در واقع مصرف داروها روی عملکرد آی‌یو‌دی تاثیری نداشته و در صورت نیاز و با تجویز پزشک می‌توان از داروهای لازم استفاده نمود.

برخی خانم‌ها از گذاشتن آی‌یو‌دی، به این دلیل که نخ آن آویزان است، می‌ترسند. از آنجا که آی‌یو‌دی‌گذاری توسط ماماهای تحصیل‌کرده، باتجربه و دوره‌دیده انجام می‌شود، بنابراین به طور کلی مشکلی در انجام این کار وجود ندارد. ممکن است بعضی خانم‌ها در حین کارگذاری این وسیله درد مختصری را حس کنند که سریعا برطرف می‌شود.

آی یو دی - mahu.ir

طول نخ آی‌یو‌دی پس از گذاشتن آی‌یو‌دی درون رحم کوتاه شده و انتهای آن در خارج از دهانه رحم و در داخل واژن قرار گرفته و به مرور توسط ترشحات آن ناحیه نرم می‌شود. دیدن نخ در معاینه‌های دوره‌ای کمک می‌کند تا مطمئن شویم که آی‌یو‌دی در جای خود قرار دارد.

برخی هم می‌ترسند با داشتن آی‌یو‌دی نتوانند کارهای معمولی را انجام دهند. به این گروه می‌گویم که آی‌یو‌دی هیچ مداخله و مانعی برای کارهای روزانه ندارد زیرا رحم داخل لگن قرار داشته و توسط آن محافظت می‌شود، بنابراین در حین انجام کار (کارهای معمولی یا کارهای سنگین) نیرو و یا فشاری نمی‌تواند موجب تغییر شکل و موقعیت آی‌یو‌دی در رحم شود چون آی‌یو‌دی نیاز به استفاده روزانه ندارد و مراقبت‌های آن در مقایسه با سایر روش‌های موقت در فواصل طولانی‌تری انجام می‌شود، بنابراین برای افرادی که مشغله زیاد دارند می‌تواند روش مناسبی باشد. وضعیت قرارگیری آی‌یو‌دی در داخل رحم به نحوی است که در حالت‌های مختلف بدن (نشستن، ایستادن، خم شدن) هیچ‌گونه مشکلی به وجود نمی‌آورد. در نتیجه هنگام قرار گرفتن در پشت دار قالی (چه عمودی و چه افقی)، رحم و در نتیجه آی‌یو‌دی که در آن قرار دارد، مشکلی پیدا نخواهند کرد.

همه خانم‌های شاغل، چه قالیباف و کشاورز و چه کارمند باید بدانند که انجام این کار بدون رعایت قرارگیری بدن در وضعیت صحیح می‌تواند مشکلاتی را برای کمر، گردن و در کل ستون فقرات ایجاد کند اما این مساله هیچ ارتباطی به استفاده کردن یا استفاده نکردن از آی‌یو‌دی ندارد.


عضویت در خبرنامه سایت - mahu.ir

  • حامد عبیری