مجله اینترنتی رویش

رویش جوانه‌های سلامتی

مجله اینترنتی رویش

رویش جوانه‌های سلامتی

۲۷ مطلب در آذر ۱۳۸۹ ثبت شده است

تب دانگ - mahu.ir

تب دانگ (Dengue fever) از طریق پشه‌هاى آئدس (Aedes Mosquitoes) منتقل مى‌شود. این بیماری در صورتی که به موقع تشخیص داده نشود و برای درمان آن اقدام مناسب صورت نگیرد، در مدت زمان کوتاهی فرد مبتلا را با خطر مرگ مواجه می کند.

به همین دلیل بسیاری از پزشکان این بیماری را تب استخوان شکن (Breakbone fever) می‎نامند.
بر طبق آمار منتشره از سوی سازمان جهانی بهداشت، 5/2 میلیارد نفر از جمعیت جهان یعنی رقمی معادل دو پنجم کل دنیا در معرض ابتلا به این بیماری خطرناک هستند.در بسیار از مناطق استوائى و نیمه گرمسیری، آسیا، اقیانوسیه، آفریقا، استرالیا و آمریکا این بیماری شایع است و معمولا افراد غیر ایمن، کودکان و افراد بزرگسال در معرض ابتلا به این بیماری هستند.

علائم بیماری

تب، کسالت و بی حالی غیر طبیعی، سردرد، دردهای عضلانی، التهاب حلق، اسهال و استفراغ، کهیر و گاهی خونریزی از علائم ابتلا به بیماری «تب دانگ» هستند. بسیاری از این علائم شبیه به علایم یک سرماخوردگی عادی است.

درمان

برای درمان این بیماری، مراجعه به مرکز درمانی مجهز الزامی است. باید بیمار به دقت تحت نظر قرار گیرد و در صورت لزوم اکسیژن یا مایعات وریدى برایش تجویز شود.میزان نهائى مرگ و میر در یک مرکز مجرب در نواحى استوائى تقریباً ۱ درصد است.

منبع

  • حامد عبیری

سردرد - mahu.ir

امروز صبح هم که از خواب بیدار شدید، سردردتان ادامه داشت؟! باز هم مسکنی دیگر برای کاهش درد و شروع یک روز کاری خوردید؟ این عادت همیشگی و برنامه عادی زندگی روزانه خیلی از افرادی است که صبح‌ها با سردرد بیدار شده و شب با سردرد به خانه برمی‌گردند. سردردی که گفته می‌شود از شایع‌ترین مشکلاتی است که مردم را در سنین مختلف درگیر می‌کند. در حالی که متخصصان استفاده از مسکن‌ها را راه‌حلی مناسب برای بهبود مشکل نمی‌دانند.

دکتر سیدعبدالرضا طبسی، فوق تخصص بیماری‌های مغز و اعصاب در این‌باره می‌گوید: «به هرگونه احساس نامطبوعی که در سر وجود داشته باشد، سردرد می‌گوییم که البته شایع‌ترین دردی است که بشر از آن رنج می‌برد.»

  • حامد عبیری

گرفتگی عضلات - mahu.ir

«آخ خ خ خ خ» این آخ بلند، شروع دست‌کم یک هفته گردن‌کجی یا دولا ماندن یا لنگیدن یا دراز کشیدن در رختخواب است و کج و کوله شدن ناگزیرتان یعنی این‌که دچار گرفتگی عضلانی در گردن یا کمر یا ساق پا شده‌اید و دردی طولانی و سخت، چاشنی انجام فعالیت‌های روزمره‌تان می‌شود و نمی‌دانید که شاید دلیل این درد یک بی‌احتیاطی ساده باشد، مثلا بی‌احتیاطی در رژیم غذایی!

درد ناشی از گرفتگی عضلات یکی از دردهای شایع است که معمولا در نواحی کمر، پشت ساق پا، گردن و ستون فقرات ایجاد می‌شود و از زمانی آغاز می‌شود که بدن شما برای مدتی طولانی در وضعیتی نامناسب قرار می‌گیرد یا آغاز به فعالیت‌های شدید فیزیکی می‌کنید، اما بدن‌تان آمادگی لازم را ندارد و پیش از آن خودتان را گرم نکرده‌اید و به این ترتیب یکی از عضلات شما در نقاطی مثل گردن یا کمر دچار دردی شدید می‌شود که اصطلاحا می‌گویند تیر می‌کشد و این درد‌ آن قدر زیاد است که امکان تحرک را تا مدتی از شما می‌گیرد.

  • حامد عبیری

ریفلاکس معده - mahu.ir

غذای سنگینی خورده‌اید. یا شاید هم بلافاصله بعد از خوردن غذا دراز کشیده‌اید. حالا سر دلتان می‌سوزد، ترش کرده‌اید و حال خوبی ندارید. این ترش کردن و سوزش سردل را ریفلاکس می‌گویند.

برخی آمارها نشان می‌دهد 44 درصد افراد ممکن است یک مرتبه در ماه چنین شرایطی را تجربه کنند، اما وقتی این حالت تکرار شود این مشکل تبدیل به بیماری شده و نیاز به درمان و رسیدگی دارد.
  • حامد عبیری

time - www.mahu.ir

مجله تایم امسال هم مثل سالهای گذشته برترینهای رشته های مختلف را بررسی کرده است.در میان 10 پیشرفت مهم دانش پزشکی، چند مورد آن مربوط به تجدید نظرهای کلی در دانسته های قبلی ما می شود:

ممنوعیت یک داروی محبوب، تغییر اساسی در الفبای احیا و یا صدور مجوز برای استفاده از یک داروی رایج اما نه چندان مقبول (حداقل در بین اساتید رشته) . چنین تجدید نظرهایی قسمتی از ماهیت رشته پزشکی است که هم به دلیل پیچیدگی های خاص و هم به دلیل اصول تجربی آن همواره شاهد تئوریهای جدیدی است که گاه اصول پذیرفته شده قبلی را به چالش می کشند. بطور خلاصه می توان گفت دانش شناخت بدن انسان، به اندازه خود انسان پیچیده است. شاید بهمین خاطر است که چند مورد دیگر از پیشرفتهای مهم این لیست بیشتر مرتبط با مصنوعی سازی است؛ تلاشهایی در جهت ساده و قابل درک کردن مکانیزمهای پیچیده طبیعت.‬ ‫به هرحال این شما و این هم لیست برترینهای سال دانش پزشکی از دید تایم در ادامه مطلب...‬ ‏‫‬ ‏‫

  • حامد عبیری

روماتیسم مفصلی - mahu.ir

بسیاری از مردم کم و بیش با بیماری روماتیسم مفصلی آشنا هستند و از آن هراس دارند؛ زیرا این بیماری بر جنبه‌های زیادی از زندگی افراد مبتلا به آن تاثیر گذاشته و طیفی از ناتوانی‌های جسمی و روانی برای آنان به بار می‌آورد.

دکتر نسرین مقیمی، فوق تخصص روماتولوژی دراین‌باره به جام‌جم می‌گوید: آرتریت روماتوئید یا روماتیسم مفصلی یک بیماری سیستمیک و مزمن است که سبب درگیری مفاصل و بروز سفتی، درد و تورم در آنها می‌شود. در این بیماری، بدن موادی علیه سلول‌های خود تولید می‌کند که موجب التهاب و تخریب آنها می‌شود. روماتیسم مفصلی معمولا بیش از یک مفصل را درگیر کرده و اگر یک زانو یا دست مبتلا به آن شود، سایر مفاصل نیز ممکن است به صورت دوطرفه و پیش‌رونده گرفتار شوند.
  • حامد عبیری

www.mahu.ir

  • حامد عبیری

لیمو - mahu.ir

سنگ کلیه یکی از دردناک‌ترین مشکلات پزشکی روی کره زمین است که سالانه ده‌ها هزار نفر را راهی اتاق اورژانس می‌کند. متخصصان علوم پزشکی در انگلیس توصیه می‌کنند که نوشیدن حتی مقدار کمی از آب لیموی تازه به صورت روزانه روشی موثر برای پیشگیری از تشکیل این سنگ‌های دردناک است.

درد سنگ کلیه نه تنها خیلی شدید است، بلکه بسیار هم ترسناک و نگران‌کننده است، چون به طور کاملا ناگهانی آغاز می‌شود. کسانی که نمی‌دانند به سنگ کلیه مبتلا هستند، وقتی درد آنها شروع می‌شود به قدری شدید است که آنها تصور می‌کنند در حال مرگ هستند.

این سنگ‌ها بلورهای بسیار کوچکی به اندازه دانه‌های شن یا حتی کوچک‌تر هستند که در مجاری ادراری تشکیل می‌شوند و این درد شدید را ایجاد می‌کنند، اما بسیاری از این بلورها به خودی خود و حتی بدون درمان‌های پزشکی از بدن خارج می‌شوند.

وقتی فردی یک بار سابقه ابتلا به سنگ کلیه را داشته باشد، احتمال این که بار دوم با این مشکل مواجه شود، 50درصد است و به همین خاطر این افراد بیشتر باید مراقب رژیم غذایی خود باشند و با نوشیدن مایعات زیاد مانع از بازگشت مجدد بیماری شوند.این متخصصان می‌گویند: یک راهکار ساده، موثر و در عین حال ارزانقیمت برای جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه مصرف آب مرکبات بویژه‌ آب لیموست که راه‌حلی کارآمد و امیدبخش برای این بیماران است.

  • حامد عبیری

سرماخوردگی - mahu.ir

هر چه هوا سردتر می‌شود، بر آمار مبتلایان به انواع ویروس‌های سرماخوردگی هم افزوده می‌شود، در حالی که متخصصان بر این باورند نوع تغذیه می‌تواند ما را در برابر این بیماری محافظت کند.

دکتر سیدعلی کشاورز، مدیر گروه تغذیه و بیو‌شیمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با فرا رسیدن روزهای سرد سال توصیه می‌کند: مصرف نوشیدنی‌های گرم مانند شیر، چای، سوپ و آش را نباید فراموش کرد چون این دسته از نوشیدنی‌ها در این روزهای سرد مفید و مناسب است. به خصوص زمانی که فرد دچار سرماخوردگی شده باشد مایعات گرم، بهترین مواد غذایی هستند که طول دوره درمان را کوتاه کرده و بیماری را تسکین می‌دهند.

  • حامد عبیری

آلودگی هوا - mahu.ir

مدیر گروه سلامت روانی ـ اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: آلودگی هوا موجب ضعف حافظه، افسردگی، افزایش استرس، افت تحصیلی و ناتوانی دانش‌آموزان در انجام تکالیف می‌شود بنابراین امتحانات دانش‌آموزان باید به بعد از رفع آلودگی هوا موکول شود.

شهرام خرازی‌ها در گفت‌وگو با فارس با بیان این‌که تاثیرات سوء آلودگی هوا بر سلامت روان انسان غیرقابل انکار است، اظهار کرد: متاسفانه در این زمینه تحقیقات و پژوهش‌های اندکی در سطح جهان صورت گرفته و یافته‌های علمی مبتنی بر شواهد کم است به طوری که در داخل کشور حجم این پژوهش‌ها در حد هیچ است و ضرورت دارد در شرایط فعلی هرچه سریع‌تر یک تیم تحقیقاتی در این زمینه وارد عمل شود و اثرات آلودگی هوا بر سلامت شهروندان را بسنجد.
  • حامد عبیری